ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

COMICS, σύνθεση λόγου και εικόνας – Μια σημαντική έκθεση εγκαινιάζεται απόψε στη Μεσσήνη

0

Εκθεση Comics που οργανώνεται από τον Σύλλογο Φίλοι του Μουσείου χαρακτικής Τάκης Κατσουλίδης υπό την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβείας, του Δήμου Μεσσήνης και της Κ.Ε.Α.ΔΗ.Μ. στο πλαίσιο του Δικτύου Ελληνο-Ιταλικής Πολιτιστικής Συνεργασίας, παρουσιάζει μια επιλογή των έργων δύο καλλιτεχνών, ενός Έλληνα και ενός Ιταλού, αντιπροσωπευτικών της σύγχρονης παραγωγής των Comics στις δυο χώρες και θα εγκαινιασθεί σήμερα στις 8.30 μ.μ., ενώ θα διαρκέσει μέχρι τις 25 Νοεμβρίου και θα λειτουργεί καθημερινά 10 π.μ. -2 μ.μ.

Αυτή η μορφή τέχνης έχει οδηγήσει τους δυο καλλιτέχνες σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο που τους επιτρέπει να εκφραστούν με ένα ξεχωριστό προσωπικό στυλ.

Η έκθεση περιλαμβάνει: 40 έργα σε μέγεθος 50 x 70 cm μαζί με τη μετάφραση του κειμένου στην συμπληρωματική δευτερεύουσα γλώσσα, ένα κατάλογο των έργων, την παρουσία ενός από τους καλλιτέχνες στα εγκαίνια της έκθεσης σε κάθε πόλη που θα φιλοξενείται.

Το ταξίδι της έκθεσης προβλέπει μια διαδρομή σε 7 σταθμούς στην Ελλάδα, και έπειτα σε 4 – 5 σταθμούς στην Ιταλία. Επιμέλεια έκθεσης: Αντώνης Ράλλης, καθηγητής Ιστορίας Τέχνης στο Κολέγιο τέχνης και design ΑΚΤΟ της Αθήνας.

ΤΑ COMICS

Ο συνδυασμός αυτών των δύο δημιούργησε την τέχνη των Comics που στηρίζεται στην αφήγηση με εικόνες τις οποίες συνοδεύουν λέξεις. Οι λέξεις στηρίζουν την αφήγηση, την πλοκή μιας ιστορίας, οι εικόνες ακολουθούν κι’ αυτές μιλώντας με τον δικό τους τρόπο.

Υπάρχουν όμως περιπτώσεις όπου λόγια και εικόνες λειτουργούν σχεδόν αυτόνομα, χωρίς μια συγκεκριμένη διήγηση ή πλοκή, λειτουργούν καθαρά ποιητικά δημιουργώντας ένα σώμα όπου τα λόγια και οι εικόνες δεν υποστηρίζουν απλώς το ένα το άλλο, αλλά το ένα δεν υπάρχει χωρίς το άλλο.

Ο δημιουργός Comics γίνεται ο εικαστικός καλλιτέχνης που λέει τα πάντα με μια εικόνα και μερικές λέξεις χωρίς να χρειάζεται να αφηγηθεί κάτι γιατί όλα είναι εκεί μέσα. Αυτός ο συνδυασμός εικόνων και λέξεων όταν δεν υπηρετεί απλώς την αφήγηση μετατρέπεται σε ένα πραγματικό ποίημα ίσως σε αυτό που μπορεί να υπήρχε στη σκέψη του Guillaume Apollinaire (Γκιγιώμ Απολλιναίρ) όταν έγραφε το καλλίγραμμα (Calligrammes, 1918).

Είναι φανερό πως τόσο το λεκτικό μέρος, όσο και το εικαστικό που αποτελούν βάση έμπνευσης και πηγή δημιουργίας για αυτό που ορίζουμε – ουσιαστικά περιορίζοντας το…- ως Comics μπορούν να συνδυαστούν με ανεξάντλητους τρόπους και να δώσουν ώθηση για καλλιτεχνική έκφραση αυθεντική και πρωτότυπη.

Τα Comics (Κόμιξ), αυτή η μεικτή μορφή αφήγησης, προκύπτουν δημιουργικά μέσα από την αλληλεπίδραση του Λόγου με την Εικόνα. Ο δημιουργόςComics (κόμιξ) είναι κατά κάποιο τρόπο ένας σχεδιαστής που γράφει ή μήπως θα έπρεπε να πούμε πως είναι ένας συγγραφέας που σχεδιάζει.

Δεν είναι τυχαίο πως στην Ιταλία τα Comics (κομιξ) λέγονται Fumetti (Φουμέτι), από τα «συννεφάκια» στα οποία περικλείεται ο λόγος μέσα στα σχεδιασμένα καρέ.

Η διάδραση Λόγου και Εικόνας απελευθερώνει ένα δημιουργικό πεδίο ευρύτατο και ο δημιουργός/σχεδιαστής αφηγείται τόσο εικαστικά όσο και λεκτικά χωρίς περιορισμούς, πέρα από αυτούς που θέτουν τα … όρια της σελίδας.

Η ΕΚΘΕΣΗ

Η επιλογή δύο καλλιτεχνών από χώρες γειτονικές και τόσο παρόμοιες σε ψυχοσύνθεση και ταμπεραμέντο όπως η Ιταλία και η Ελλάδα, έγινε με το σκεπτικό όχι να καταδειχτούν οι πιθανές ομοιότητες ανάμεσα τους, αλλά, αντίθετα, κρατώντας ως βασικό άξονα την κοινή τους ηλικιακή συνάφεια και το γεγονός πως οι πορείες τους διασταυρώνονται στα ρεύματα των σύγχρονων Ευρωπαϊκών Comics (Κόμιξ) είναι τόσο διαφορετικοί και αποδεικνύουν έμπρακτα μέσα από το έργο τους την πολυφωνία και τη δημιουργική πλαστικότητα του μέσου.

Ο Ιταλός Giuseppe Palumbo (Τζουσέπε Παλούμπο) και ο Έλληνας Γιώργος Μπότσος είναι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής σκηνής των Comics (κομιξ)και έχουν συνυπάρξει πολλές φορές σε εκδόσεις και μεγάλες εκθέσεις στις δύο χώρες. Συνεργάτες και οι δύο του περιοδικού Βαβέλ, που συνέβαλε με μοναδικό τρόπο στη διάδοση και την εδραίωση των ποιοτικών καλλιτεχνικών Comics (Κόμιξ) στην Ελλάδα, συνδέονται με την αγάπη τους για το γράψιμο και την αφήγηση, όπως και με την πληθωρική σχέση τους με την εικόνα, καθώς τους διακρίνει μια συνεχής αναζήτηση για διαφορετικές εκδοχές και εκφράσεις μέσα στα πλαίσια του μέσου που δημιουργούν.0

ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

O Giuseppe Palumbo (Τζουσέπε Παλούμπο) ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς Comics (κόμιξ) της Ιταλίας, γεννήθηκε το 1964 στη Matera (Ματέρα) της νότιας Ιταλίας και δημοσίευσε το 1986 την πρώτη ιστορία του διάσημου μαζοχιστή υπερήρωά του “Ramarro”. Έχει δημοσιεύσει στα μεγαλύτερα περιοδικά της Ιταλίας και έχει δημιουργήσει τις σειρές Jumbo, Tosca la Mosca και Cut, που σημείωσε μεγάλη επιτυχία στην Ιαπωνία.

Η πρώτη του επαφή με τα Comics ευρείας κυκλοφορίας έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 όταν σχεδίασε ορισμένα, εκτός σειράς, τεύχη τουMartin Mystère. Από το 2001 έως σήμερα συμβάλλει ενεργά στην ανανέωση του μακροβιότερου αντιήρωας των ευρωπαϊκών Comics, Diabolik.

Έχει στενή σχέση με την Ελλάδα, μέσα από τις συμμετοχές του στο Διεθνές Φέστιβαλ Comics της Αθήνας. Τα ασπρόμαυρα σχέδιά του από τη «δική του» Αθήνα, που έφτιαχνε στο μπλοκ του στις συχνές επισκέψεις του στην πόλη, είναι συγκεντρωμένα μαζί με δικά του συνοδευτικά κείμενα στον μικρό τρίγλωσσο τόμο Atene Minore (Μικρά Αθήνα), ενώ διατηρεί και ένα ζωντανό blog με το ίδιο όνομα που ανανεώνεται μέχρι σήμερα.

 

Ο Γιώργος Μπότσος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960 και θεωρείται ο πιο «εικαστικός» δημιουργός της Ελληνικής σκηνης των Comics, παρουσιάζοντας ένα ιδιαίτερο ύφος που έχει στοιχεία εξπρεσιονισμού με χαρακτηριστικά στοιχεία το έντονο χρώμα και το ποιητικό κείμενο.

Είναι από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές στη χώρα μας και η καλλιτεχνική του δραστηριότητα ξεκίνησε το 1987 όταν δημοσιεύτηκε το πρώτο τουComics στο περιοδικό “Βαβέλ”, στο οποίο δημοσιεύτηκαν επίσης -σε μια εικοσαετία- 60 αυτοτελή Comics του. Όλα αυτά τα χρόνια, παρουσίασε την εικαστική δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής, συνεργάστηκε -ως εικονογράφος- με περιοδικά ποικίλης ύλης (ΕΥ, Playboy,Marie Claire, Σινεμά, κ.α.) και ασχολήθηκε με τη συγγραφή και εικονογράφηση παιδικών βιβλίων. Ακόμη, από το 1991 μέχρι το 2007, εργάστηκε σε διαφημιστικές εταιρίες ως κειμενογράφος και δημιουργικός διευθυντής.

Από το φθινόπωρο του 2000, άρχισε τη συνεργασία του με το Κολέγιο τέχνης & design ΑΚΤΟ, όπου και είναι υπεύθυνος για το κλάδος “Sketch- Comics-Cartoon”.

Ο Palumbo (Παλούμπο) έιναι ένας «χαμαιλέων», που μπορεί να δημιουργεί αντλώντας από την καρτουνίστικη, δυναμική και έντονη γραμμή, ανανεώνοντας κλασικούς ήρωες όπως ο Diabolic, αλλά και να παρουσιάζει νέα αυθεντικά σχέδια που φέρνουν μια φρέσκια διαφορετική «ματιά» στα σύγχρονα Comics.

Ο Μπότσος πειραματίζεται με την εικαστικότητα της αφήγησης, δημιουργώντας με ελλειπτικά σενάρια και μινιμαλιστικό λόγο, εικονογραφώντας τις ιδέες του με αξίες εικαστικού έργου και αναζητώντας μια φόρμα που παραπέμπει μεν στην ζωγραφική, αλλά διατηρεί την αμεσότητα και το «ξάφνιασμα» της ανατροπής που φέρνουν τα Comics.

Και οι δύο είναι πληθωρικοί, έχουν έντονη προσωπικότητα και αποτελούν τις δύο όψεις ενός πολύτιμου δημιουργικού νομίσματος.

 

59 Συνολικές προβολές, 1 Σήμερα

Leave a Reply