ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Εμείς και η Ιστορία

0

«ΤΟ 2012 είχε συγκροτηθεί μία επιτροπή από εκπροσώπους των Τμημάτων Ιστορίας των ελληνικών πανεπιστημίων υπό τον τότε υπ. Παιδείας Γεώργιο Μπαμπινιώτη με στόχο την επεξεργασία προτάσεων για αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας στα σχολεία.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ στην έκθεσή της διαπίστωνε ότι «οι μαθητές, σε σεβαστό ποσοστό, όταν ολοκληρώνουν τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όχι μόνο δεν γνωρίζουν Ιστορία αλλά και δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για την Ιστορία.

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ της Ιστορίας κατ’ εξοχήν πλήττεται από βασικές αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, όπως η αποστήθιση, η αποσπασματικότητα και ο εξετασιοκεντρικός προσανατολισμός του.

ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΛΕΟΝ κανένα νόημα να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, αλλά χρειάζεται να γίνει κοινά αποδεκτό ότι εάν πραγματικά μας ενδιαφέρει η διδασκαλία της Ιστορίας, εάν πραγματικά μας ενδιαφέρει οι μαθητές να αποκτήσουν όχι μόνο γνώσεις αλλά και ενδιαφέρον για την Ιστορία, η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να διαιωνίζεται.

ΑΥΤΟ, επιπλέον, σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε την ανάγκη να γίνουν τολμηρές αλλαγές σε αυτό το μάθημα.

ΕΙΝΑΙ τουλάχιστον αντιφατικό, αν όχι υποκριτικό, από τη μία πλευρά να στηλιτεύουμε τις αδυναμίες στο συγκεκριμένο μάθημα και από την άλλη πλευρά να μην είμαστε ανοιχτοί σε ιδέες που υπερβαίνουν τη φιλοσοφία του υπάρχοντος προγράμματος σπουδών, να μην είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε προτάσεις που πραγματικά αναμορφώνουν το πώς και το τι διδάσκεται σήμερα στα σχολεία μας.

ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ τους προβληματισμούς και αγωνίες συγκροτήθηκε, με απόφαση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στις αρχές του χρόνου, επιτροπή η οποία εργάστηκε αμισθί και κατέθεσε τον Μάρτιο το «Σχέδιο Προγραμμάτων Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση».

ΤΟ «ΣΧΕΔΙΟ» περιλαμβάνει πολλές καινοτόμες προτάσεις, όπως η διδασκαλία της τοπικής και οικογενειακής ιστορίας στη Δ΄ Δημοτικού, ώστε η εξοικείωση με την Ιστορία να ξεκινήσει από το άμεσο περιβάλλον των μαθητών· η διδασκαλία της αρχαίας, βυζαντινής-μεσαιωνικής, νεότερης και σύγχρονης Ιστορίας σε τέσσερις τάξεις αντί για τρεις, ώστε να αποσυμφορηθεί η διδακτέα ύλη· η διδασκαλία να γίνεται κυρίως μέσα από «θεματικούς φακέλους» και δευτερευόντως από το σχολικό βιβλίο, ώστε να σταματήσει η «παπαγαλία» και μαθητές και εκπαιδευτικοί να έχουν ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και πολλές άλλες.

ΟΛΟΙ ΟΣΟΙ συμμετέχουν στον διάλογο για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας έχουν προσέλθει με τις προτάσεις τους και την κριτική τους στο «Σχέδιο», που θα ληφθούν υπόψη στην τελική διαμόρφωση της πρότασης. Ολοι, όμως, συμφωνούν στην αναγκαιότητα αλλαγών, γιατί έχουν έναν κοινό στόχο: οι νέοι και οι νέες να ενδιαφερθούν και να αγαπήσουν την Ιστορία στο σχολείο».

***

ΑΠΟ τον Πολυμέρη Βόγλη αναπληρωτή καθηγητή ιστορίας το απόσπασμα του άρθρου που προηγήθηκε για το θόρυβο που προκλήθηκε με τις αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας.

ΑΛΛΑΓΕΣ που έφεραν αναταραχή και προκάλεσαν δυσφορία σε όσους θεωρούν δεδομένη και στατική την προσέγγιση στην Ιστορία.

ΠΑΝΤΩΣ προς το παρόν τουλάχιστον δεν παρατηρήθηκαν εξάρσεις όπως στην περίπτωση του βιβλίου της Ρεπούση, αλλά ποτέ δεν μπορεί κανείς να είναι σίγουρος με τους ποικιλώνυμους δυσφορούντες.

ΕΧΕΙ μεσολαβήσει ήδη αρκετό διάστημα από τότε που ξεκίνησε αυτή η συζήτηση και σήμερα μοιάζει πια σχεδόν ξεχασμένη.

ΑΝ ΕΙΝΑΙ, μην θεωρηθεί καθόλου σίγουρο πάντως.

ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ωστόσο πέρα από τα προαναφερθέντα είναι πως οι αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας θα συνεχιστούν όπως και να ’χει.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ άλλωστε καθώς αλλάζουν οι κοινωνικοπολιτικές και όχι μόνο συνθήκες, αλλάζει και η προσέγγισή της, καθώς νέα δεδομένα έρχονται στο προσκήνιο.

ΕΙΝΑΙ καιρός πια να προβληματιστούμε και πάνω σε όσα ως τώρα δεν γνωρίζαμε ή σκόπιμα αγνοούσαμε.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ως αναπόσπαστο μέρος της ζωής εξελίσσεται μαζί της.

Θανάσης Παντές

Leave a Reply