ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Κενό γράμμα ο νέος νόμος για τα χύμα «λαδόξιδα» – Αφαντες οι συσκευασίες ελαιολάδου από τα τραπέζια εστιατορίων

0

«ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ έφυγαν τα λαδόξιδα από τα τραπέζια στα εστιατόρια», λέει στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο Γιώργος Οικονόμου, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), ερωτηθείς για τα αποτελέσματα της εφαρμογής της νομοθεσίας, που από 1/1/2018 επιβάλλει τη διάθεση του ελαιολάδου στους καταναλωτές στα κέντρα εστίασης σε σφραγισμένες, μη επαναγεμιζόμενες, συσκευασίες μίας χρήσης.

«Αυτό το λάδι ήταν δυσφήμηση για το ελληνικό ελαιόλαδο. Έμενε για καιρό πάνω στο τραπέζι, σε άσχημες συνθήκες και τελικά δεν ξεχώριζες το λάδι από το ξίδι», προσθέτει στο ενδιαφέρον ρεπορτάζ της Τάνιας Γεωργιοπούλου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, μόνο ένα ποσοστό της τάξης του 30% έχει προσαρμοστεί στη νέα νομοθεσία, ενώ ήδη, από τον Απρίλιο, ξεκίνησε η επιβολή προστίμων σε εστιατόρια και άλλα κέντρα μαζικής εστίασης. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τουλάχιστον 500 ευρώ σε όσους δεν διαθέτουν μικρές ατομικές συσκευασίες για το ελαιόλαδο.

«Όταν αποφασίστηκε το μέτρο, είχε συναινέσει και η Ομοσπονδία Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (σ.σ. στην οποία ανήκουν 150.000 εστιατόρια σε όλη τη χώρα). Θεωρούμε ότι πρόκειται για θέμα κύρους για τη χώρα και το εθνικό μας προϊόν. Ωστόσο, δεν είμαστε υπέρ των προστίμων και πιστεύουμε ότι πρέπει να δοθούν η δυνατότητα και ο χρόνος σε όλους να προσαρμοστούν. Το κυριότερο είναι να ενημερωθεί ο καταναλωτής ότι μπορεί να ζητήσει μικρή συσκευασία ελαιολάδου για τη σαλάτα ή το φαγητό του», εξηγεί ο κ. Οικονόμου. Γιατί πλέον, με τη νέα νομοθεσία, το ελαιόλαδο στα κέντρα εστίασης φτάνει στο τραπέζι μόνο μετά από αίτημα του καταναλωτή. Όμως, οι περισσότεροι δεν το γνωρίζουν καν.

 

ΝΑ ΔΙΑΔΟΘΕΙ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ

Σε αυτή την κατεύθυνση, της ενημέρωσης, σχεδιάζει να κινηθεί ο ΣΕΒΙΤΕΛ. «Τις επόμενες ημέρες, στο Διοικητικό μας Συμβούλιο θα συζητήσουμε το θέμα, προκειμένου να βρεθεί χρηματοδότηση και να σχεδιαστεί καμπάνια ενημέρωσης, σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ και την ΕΚΠΟΙΖΩ», τονίζει ο κ. Οικονόμου.

Όσον αφορά τη χρέωση στον καταναλωτή, εναπόκειται στην καλή διάθεση και την πολιτική του εστιάτορα. Κάποια εστιατόρια διαλέγουν να μη χρεώσουν επιπλέον για το ελαιόλαδο σε ατομικές συσκευασίες, άλλα πωλούν 1 ευρώ τη φιάλη των 100 ml. Από την πλευρά της νομοθεσίας, δεν καθορίζονται συγκεκριμένες προδιαγραφές. Ο γενικός διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ τονίζει ότι, εκτός των άλλων, βασικός στόχος του συγκεκριμένου μέτρου είναι και η προώθηση και διαφήμιση του ελληνικού ελαιολάδου.
«Για αυτόν τον λόγο, θέλαμε να εφαρμοστεί προτού ξεκινήσει η τουριστική περίοδος. Ειδικά στα τουριστικά μέρη, είναι σημαντικό να δοκιμάσει ο καταναλωτής-τουρίστας ποιοτικό επώνυμο ελαιόλαδο στη σαλάτα ή στα χόρτα του και μετά να το αναζητήσει», τονίζει. Προς αυτή την κατεύθυνση, πολλοί τυποποιητές ελαιολάδου διαθέτουν στα κέντρα εστίασης ελαιόλαδο ατομικής συσκευασίας σε πολύ καλές τιμές ή κάνουν προσφορές προσθέτει.
Κάποια εστιατόρια προμηθεύονται ελαιόλαδο από παραγωγούς και βάζουν πάνω στην ετικέτα των μικρών συσκευασιών την επωνυμία του καταστήματος.

Ήδη, πάνω από 30 μέλη του ΣΕΒΙΤΕΛ έχουν τη δυνατότητα να προμηθεύσουν τα κέντρα εστίασης με συσκευασίες ελαιολάδου μίας χρήσης, ενώ ο αριθμός των επιχειρήσεων αυξάνεται συνεχώς. «Οι τυποποιητές καταλαβαίνουν ότι οι μικρές συσκευασίες είναι ένας τρόπος διαφήμισης του προϊόντος τους», τονίζει ο κ. Οικονόμου.

Από την άλλη, πάντως, αρκετοί τυποποιητές εξηγούν ότι οι μικρές συσκευασίες δυσκολεύουν πολύ τη διαδικασία τυποποίησης.

Λιγότερα από τα μισά εστιατόρια εφαρμόζουν πλήρως τη διάταξη Από τα δέκα εστιατόρια που επισκέφτηκε η «ΥΧ», τόσο στην Αθήνα όσο και σε παραλιακή περιοχή που συγκεντρώνει μεγάλη τουριστική κίνηση, μόνο τα τέσσερα είχαν υιοθετήσει την εφαρμογή της νομοθεσίας. Οι δικαιολογίες πολλές και ευφάνταστες.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους τουλάχιστον 500 ευρώ σε όσους δεν διαθέτουν μικρές ατομικές συσκευασίες για το ελαιόλαδο.

Ο ιδιοκτήτης ενός εστιατορίου τόνισε ότι με αυτόν τον τρόπο τού επιβάλλεται να υποβαθμίσει την ποιότητα ελαιολάδου που προσφέρει στους πελάτες του. «Χρησιμοποιώ και τοποθετώ πάνω στο τραπέζι εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο συγκεκριμένης επωνυμίας, πολύ καλής ποιότητας, σε συσκευασία 250ml σε φιάλη, με πώμα ασφαλείας. Αν χρησιμοποιήσω τις συσκευασίες μίας χρήσης, θα πρέπει να χρεώσω το ελαιόλαδο στον πελάτη, ενώ η ποιότητα θα πέσει», εξηγεί στην «ΥΧ» (η ταυτότητά του δεν αναφέρεται για ευνόητους λόγους). Ένα άλλο από τα εστιατόρια που επισκεφτήκαμε δήλωσε ότι του έχουν τελειώσει οι συσκευασίες μίας χρήσης και δεν έχει προλάβει να προμηθευτεί. Το ένα από τα τέσσερα νομότυπα εστιατόρια προσέφερε συσκευασίες των 100 ml και τις χρέωνε στους πελάτες, μόνο εφόσον τις έπαιρναν μαζί τους. Σε ερώτησή μας, πάντως, αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι ξαναγεμίζει τις συσκευασίες, εφόσον η νομοθεσία ορίζει ότι πρέπει να ανοίγονται παρουσία του πελάτη, όπως π.χ το κρασί.
Πολλοί χώροι εστίασης, όταν οι πελάτες ζητούν «λαδόξιδο», εφόσον οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι έχει αλλάξει η νομοθεσία, παίρνουν το γνωστό πιάτο και το επιστρέφουν στο τραπέζι με την προσθήκη του ελαιολάδου που χρησιμοποιείται σε μεγάλες ποσότητες στην επιχείρηση.

«Ο νόμος έχει πολλές ασάφειες και αφήνει περιθώρια στα κέντρα εστίασης να διαλέξουν τον τρόπο με τον οποίο θα εφαρμόσουν το μέτρο. Εμείς έχουμε μικρές συσκευασίες, 20-60-100 ml, τα οποία οι ιδιοκτήτες συνήθως χρεώνουν στους πελάτες τους. Σε αυτά τα μεγέθη δεν υπάρχουν πώματα ασφαλείας, πάντως» τονίζει ο Κωνσταντίνος Φιντικάκης, υπεύθυνος προμηθειών της εταιρείας Terra Creta στο Κολυμβάρι Χανίων. «Στην Κρήτη, λόγω του τουρισμού, υπάρχει ζήτηση από τα εστιατόρια για αυτές τις συσκευασίες, οπότε έχουμε παραγγελίες. Στην αρχή, ήμασταν λίγο διστακτικοί να φτιάξουμε μεγάλο στοκ, γιατί εδώ στην Ελλάδα οι νόμοι αλλάζουν γρήγορα. Θα δούμε πώς θα πάει στη συνέχεια της σεζόν», επισημαίνει.

EΛΕΓΧΟΙ ΓΙΑ ΛΑΔΙ ΚΑΙ ΦΕΤΑ

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) αποφάσισαν τη διενέργεια εντατικών ελέγχων στην αγορά από τα τέλη Μαΐου, τόσο για τη φέτα (προκειμένου να μη χρησιμοποιείται λευκό τυρί σε σαλάτες και φαγητά όπου στον κατάλογο αναγράφεται φέτα), όσο και για το ελαιόλαδο, τα δύο «εθνικά προϊόντα» της Ελλάδας. Στα γραφεία του ΕΦΕΤ πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) και του ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας για το θέμα και την αναγκαιότητα συμμόρφωσης.

Ειδικά το ελαιόλαδο, «σύμφωνα με τη νέα νομοθετική διάταξη, θα πρέπει να διατίθεται από τα καταστήματα μαζικής εστίασης στον τελικό καταναλωτή αποκλειστικά και μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μίας χρήσης, οι οποίες πρέπει να φέρουν σχετικές επισημάνσεις στην ετικέτα τους, σύμφωνα με την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία. Πρόκειται για εφαρμογή της νομοθεσίας Aριθμ. 91354/2017 Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ). Ήδη, σύμφωνα με τον σχετικό κατάλογο διοικητικών προστίμων, έχει αυξηθεί πολύ ο αριθμός των σχετικών προστίμων που επιβάλλονται σε εστιατόρια.

ΜΟΝΟ ΚΑΤΑ 25% ΤΩΡΑ Ο ΝΟΜΟΣ!

Είχε δοθεί μια παράταση προσαρμογής, γιατί, όπως κάθε πράγμα στην Ελλάδα, έτσι και αυτό θέλει τον χρόνο του. Δεν είναι κάτι εύκολο. Δεν πρόκειται για μια προσπάθεια μόνο του ΣΕΒΙΤΕΛ. Συμφωνήσαμε με τους επαγγελματίες εστιάτορες και με τη συμβολή του υπουργείου στοχεύσαμε στην προστασία του ελληνικού ελαιολάδου. Η προηγούμενη κατάσταση δεν εξασφάλιζε την ποιότητα του προϊόντος. Σε ένα δείγμα ελέγχων που έγινε, το ποσοστό μη εφαρμογής ήταν στο 25%, αλλά χρειάζεται χρόνος για να εφαρμοστεί πλήρως.

Οι επαγγελματίες σίγουρα έρχονται αντιμέτωποι με διάφορα διλήμματα, όσον αφορά την εφαρμογή. Για παράδειγμα, πρέπει να το χρεώσουν ή όχι; Θεωρώ ότι πρέπει να το χρεώσει, όπως χρεώνεται και το κουβέρ και πρόκειται για τακτική την οποία οι καταναλωτές έχουν συνηθίσει. Από την άλλη, πρέπει και οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι πρέπει να ζητήσουν επιπλέον λάδι για τη σαλάτα ή τα χόρτα, για να τους φέρουν τις μικρές συσκευασίες.

ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΘΑ ΕΚΤΙΜΗΣΟΥΝ ΤΟ ΝΕΟ ΜΕΤΡΟ

Πρέπει να είμαστε έτοιμοι εμείς, ως παραγωγοί και ως εστιάτορες, και νομίζω ότι ο καταναλωτής θα συνηθίσει και θα εκτιμήσει το νέο μέτρο. Αυτό το μπουκαλάκι, από την άλλη, για τους επαγγελματίες είναι και ένα όχημα διαφήμισης, για τους παραγωγούς, τους τυποποιητές αλλά και τα εστιατόρια, γιατί είναι επώνυμο προϊόν και μπορούν να αναγράφουν το όνομα του εστιατορίου στην ετικέτα. Ήδη, πολλά εστιατόρια το κάνουν. Είχαμε υπολογίσει ότι, αν όλο το λάδι που πριν ήταν στα «λαδόξιδα» αλλαζόταν με ελαιόλαδο σε μικρές επώνυμες σφραγισμένες συσκευασίες, η συνολική ποσότητα θα έφτανε τους 8.000-10.000 τόνους. Ο κλάδος της εστίασης είναι πολύ ανεπτυγμένος στη χώρα, ενώ η κατανάλωση αυξάνεται κατακόρυφα και λόγω του τουρισμού, ειδικά στα μέρη που έχει τουριστική κίνηση. Αναμφισβήτητα, το όφελος και για τους Έλληνες παραγωγούς θα είναι μεγάλο από την εφαρμογή του μέτρου.

Comments are closed.