ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Στα… σκουπίδια εκατομμύρια ευρώ με την Πελοπόννησο διαχρονικά «πρωταθλήτρια» στα πρόστιμα για τις παράνομες χωματερές!

0

ΠΟΥ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΣΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ (ΗΜΙ)ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ…

ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ σε έναν… κόσμο άλλο, αυτόν των σκουπιδιών, αναδεικνύεται για μια ακόμη χρονιά η Περιφέρεια Πελοποννήσου, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ε.Ε., τα οποία δημοσίευσε η «Καθημερινή», η χώρα μας πριν λίγο καιρό, τον Ιούνιο οπότε και έγινε η τελευταία καταμέτρηση είχε ενεργές 18 χωματερές που ενώ είχαν κλείσει και αποκατασταθεί, επαναχρησιμοποιήθηκαν από τους Δήμους. Αυτό που προκαλεί αίσθηση, είναι το γεγονός ότι οι 16 από τις 18 αυτές χωματερές, βρίσκονται στην Πελοπόννησο, αφού μόνο δύο είναι εκτός και συγκεκριμένα μια στην Κάσο και μια στη Μήλο.

 ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΦΥΣΙΚΑ… ΚΑΙ Η ΜΕΣΣΗΝΙΑ!

Στο επίκεντρο φυσικά, η Μεσσηνία όπου τέτοιες χωματερές εντοπίστηκαν να λειτουργούν σε Γαργαλιάνους, Φιλιατρά, Αριστομένη, Ιθώμη, Πεταλίδι και Ανδανία. Στην Αρκαδία, οι χωματερές αυτές είναι στη Βυτίνα, στα Τρόπαια, στην Τεγέα και στο Λεωνίδιο και στην Κορινθία, στους Αγίους Θεοδώρους, στην Περαχώρα, στη Βόχα, στο Σαρωνικό, στη Νεμέα και την Τενέα. Στο νομό μας και ειδικότερα

σε Τριφυλία και Μεσσήνη, βρίσκονται επίσης οι δύο από τις 14 χωματερές που παραμένουν ενεργές, ενώ οι υπόλοιπες βρίσκονται σε νησιά.

ΟΙ ΧΩΜΑΤΕΡΕΣ ΠΟΥ ΕΚΛΕΙΣΑΝ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ

Στη Μεσσηνία υπάρχουν και χωματερές που έχουν κλείσει, αλλά δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί και ειδικότερα στην Ανατολική Μάνη και στην Πύλο. Τέτοιες χωματερές υπάρχουν διάσπαρτες σε όλη τη χώρα και ειδικότερα: στην Κερατέα, στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας, στον Μαραθώνα, στην Υδρα, στην Ικαρία, στην Αλεξανδρούπολη, στα Λεχαινά Ανδραβίδας, στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, στη Σιθωνία, στη Σύμη, στην Ιο, στην Τήνο, στη Μύκονο, στην Πάρο, στη Φολέγανδρο, στη Σέριφο, στην Ερμιονίδα, στην Τρίπολη, στη Σπάρτη και τρεις στη Χαλκίδα. Έτσι, με βάση αυτά τα δεδομένα, η απραξία των τοπικών αρχών στην Πελοπόννησο, όπως και στο Νότιο Αιγαίο σε δεύτερο χρόνο, εξακολουθεί να κοστίζει ακριβά, σε πρόστιμα. Οι μόνες Περιφέρειες που δεν επιβαρύνουν πια με πρόστιμο είναι η Ήπειρος (τελείωσε με το πρόβλημα πριν από το καλοκαίρι του 2015 και επομένως δεν καταβλήθηκε ποτέ πρόστιμο «για λογαριασμό της») και εδώ και δύο έτη η Κρήτη.

ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ

Ελλείψει εναλλακτικής λοιπόν, 16 χωματερές που είχαν κλείσει και είχαν αποκατασταθεί, χρησιμοποιούνται και πάλι σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε η χώρα στις κοινοτικές αρχές, με τον πέλεκυ των προστίμων να πέφτει βαρύς στο κεφάλι της χώρας, που πρέπει διαρκώς να… πληρώνει τα σπασμένα! Βεβαίως και σε αυτήν την περίπτωση, η Πελοπόννησος έχει την… τιμητική της, αφού κάνει να πληρώνει τα περισσότερα! Συνολικά, η τελευταία δόση του ευρωπροστίμου που κατέβαλε η Ελλάδα ήταν 2,84 εκατ. ευρώ, ενδεικτικό της προόδου που έχει συντελεστεί από το 2015 (η πρώτη δόση του προστίμου ήταν 10,36 εκατ. ευρώ). Ο επιμερισμός των προστίμων ανά Περιφέρεια παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν εξεταστούν τα στοιχεία διαχρονικά (από το 2015, οπότε ξεκίνησε η καταβολή του προστίμου έως σήμερα). Για παράδειγμα, από τα 51,24 εκατ. ευρώ που έχει κοστίσει στη χώρα η υπόθεση των παράνομων χωματερών, τα 15,08 εκατ. αφορούν την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα 8,36 εκατ. ευρώ «προέρχονται» από το Νότιο Αιγαίο, 5,02 εκατ. ευρώ από την Κεντρική Μακεδονία, 3,6 εκατ. από την Αττική, 2,5 εκατ. ευρώ από τη Στερεά Ελλάδα, 2,04 από τη Δυτική Ελλάδα και μικρότερα ποσά από τις άλλες περιοχές.

ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Για να μειώσει τα πρόστιμα, το υπουργείο Περιβάλλοντος πρόσφατα επέκτεινε τη νομοθεσία για τη μεταφορά κοινών απορριμμάτων με πλοία από μια Περιφερειακή Ενότητα σε άλλη (σε κάποιες περιπτώσεις, όπως και στην ανακύκλωση, αυτό προβλεπόταν ήδη). Το ζήτημα βέβαια είναι ποια περιοχή θα δεχθεί τα σκουπίδια… Ήδη, τις πρώτες ημέρες μετά τη ρύθμιση υπήρξαν αντιδράσεις από δημάρχους, που δήλωσαν ότι δεν επιθυμούν να παραλάβουν τα απορρίμματα «προβληματικών» περιοχών, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως τα ευρωπρόστιμα καταβάλλονται από τις εθνικές αρχές και όχι από τους άμεσα «υπεύθυνους». Τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών έχουν πολλάκις απειλήσει ότι θα μετακυλήσουν τα πρόστιμα των χωματερών και των λυμάτων στους πραγματικά υπεύθυνους, χωρίς ωστόσο να το έχουν ακόμη πράξει.

Γεωργία Αναγνωστοπούλου

Comments are closed.