fbpx

Αντιμέτωποι με τα προβλήματα και τις υποσχέσεις τους από σήμερα οι νέοι δήμαρχοι

0

ΑΠΟ σήμερα αναλαμβάνουν οι νέοι δήμαρχοι το τιμόνι των πολλαπλώς δεινοπαθούντων Δήμων. Με τον νόμο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ-1 του 2018, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), γνωστότεροι ως Δήμοι και Κοινότητες κατηγοριοποιούνται ως εξής:

  1. Δήμοι μητροπολιτικών κέντρων : Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται μόνο οι δήμοι των πολεοδομικών συγκροτημάτων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
  2. Μεγάλοι ηπειρωτικοί δήμοι: Σε αυτή τη κατηγορία εντάσσονται δήμοι με πληθυσμό άνω των 25.000 κατοίκων
  3. Μεσαίοι ηπειρωτικοί δήμοι: Υπάγονται δήμοι με πληθυσμό άνω των 10.000 και έως 25.000 κατοίκων
  4. Μικροί ηπειρωτικοί και μικροί ορεινοί δήμοι: Δήμοι με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων
  5. Μεγάλοι και μεσαίοι νησιωτικοί δήμοι: Υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι με πληθυσμό άνω των 3.500 κατοίκων
  6. Μικροί νησιωτικοί δήμοι: Υπάγονται όλοι οι νησιωτικοί δήμοι, με πληθυσμό έως 3.500 κατοίκους
  7. Ορεινοί δήμοι: Χαρακτηρίζονται ως ορεινοί οι δήμοι των οποίων τουλάχιστον το 50% των κοινοτήτων χαρακτηρίζονται ως ορεινές.
  8. Κοινότητες με πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων.
  9. Κοινότητες με πληθυσμό έως 300 κατοίκων.

Οι παραπάνω κατηγορίες λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων των δήμων, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν , για την κατάρτιση των Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας των Ο.Τ.Α. Α ́ βαθμού, για την κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), καθώς και για την κατανομή και αξιοποίηση των πάσης φύσεως προγραμμάτων χρηματοδότησης των δήμων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους.

Με τον ίδιο νόμο άλλαξε και ο τρόπος εκλογής των Δημοτικών Συμβουλίων.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ

Μετά από μια πολύβουη προεκλογική εκστρατεία χιλιάδων υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων και Δημάρχων τον περασμένο Μάη και την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας, αναδείχτηκαν οι 332 Δήμαρχοι και οι 9.468 Δημοτικοί  Συμβούλοι των  Δήμων της Ελλάδας.

Με νόμο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ-1 που έγιναν οι εκλογές του 2019, τα μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων, εκλέχτηκαν με απλή αναλογική. Δηλαδή οι υποψήφιοι συνδυασμοί εξέλεξαν αριθμό Συμβούλων ανάλογα με την ποσοστιαία συμμετοχή των ψήφων που έλαβαν επί του συνόλου των εγκύρων ψήφων κατά στην ψηφοφορία της Α΄ Κυριακής.

1

Μέχρι τις εκλογές του Μαΐου 2019, οι Δήμαρχοι ανεξάρτητα αν εκλέγονταν την πρώτη ή την επαναληπτική ψηφοφορία, εξέλεγαν τουλάχιστον τους μισούς συν ένα των Δημοτικών Συμβούλων και ήλεγχαν την πλειοψηφία  του Περιφερειακού ή Δημοτικού Συμβουλίου.

Στις πρόσφατες Δημοτικές εκλογές, 105 συνδυασμοί  ισάριθμων Δήμων κατά την πρώτη ψηφοφορία έλαβαν το 50% συν μια ψήφο και εξέλεξαν Δήμαρχο και την πλειοψηφία των μελών του Δημοτικού  Συμβουλίου.

Στους υπόλοιπους 227 Δήμους διεξήχθη δεύτερη ψηφοφορία μεταξύ των δυο πρώτων υποψηφίων για την ανάδειξη Δημάρχου.

Με αυτό τον τρόπο και σύμφωνα με τα αποτελέσματα, εκλέχτηκαν  227 Δήμαρχοι  που δεν θα ελέγχουν την απόλυτη πλειοψηφία των Συμβουλίων τους.  Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα εκλέχτηκαν Δήμαρχοι που την πρώτη ψηφοφορία είχαν λάβει λιγότερο από 20% των ψήφων και κατ΄ αναλογία πολύ μικρό αριθμό Δημοτικών Συμβούλων. Σε αυτούς του Δήμους είναι πλέον απαραίτητη η συνεργασία των δημοτικών παρατάξεων για την διακυβέρνηση των Δήμων.

Με τον πρόσφατο νόμο 4623/9-8-2019 ψηφίστηκαν διατάξεις που διευκολύνουν την συνεργασία και την σύμπραξη μεταξύ των παρατάξεων για να αποφευχθούν τυχόν αδιέξοδα στην διακυβέρνηση των Ο.Τ.Α.

Το σύστημα της απλής αναλογικής, που εφαρμόστηκε  για πρώτη φορά  στην εκλογή δημοτικών συμβούλων, ήταν η αιτία που σε αυτές τις εκλογές πολλαπλασιάστηκαν οι υποψηφιότητες ανά την Ελλάδα.

Για τον ίδιο λόγο οι κομματικές επιρροές διασπάστηκαν ανάμεσα σε δυο – τρεις υποψηφίους του κάθε χώρου και έτσι για πρώτη φορά οι 281 από του 332 δημάρχους που εκλέχτηκαν ήταν ανεξάρτητοι, ενώ μόλις 51  με μονοκομματική ή πολυκομματική στήριξη.

Η πολυπροσωπία υποψηφιοτήτων και το κυνήγι συλλογής ψήφων  ήταν η αιτία  μιας άνευ προηγουμένου υποσχεσιολογίας για την επίλυση των επί  δεκαετίες άλυτων προβλημάτων των Δήμων.

Τέλος πάντων, οι κατά τόπους ψηφοφόροι αποφάσισαν και επέλεξαν, υποτίθεται τους αξιότερους ή καταλληλότερους για τον δήμο τους. Όμως  η αξία και το έργο τους θα αποδειχτεί στην πράξη.

Στην ψηφοφορία της Α΄ Κυριακής  εκλέχτηκαν 105 δήμαρχοι, περίπου 31% επί του συνόλου. Όμως το ποσοστό  είναι παραπλανητικό διότι 20 από τους 105 είναι δήμαρχοι μικρών νησιών όπου υπήρχε μόνο ένας ή δυο υποψήφιοι.

Η μεγάλη πλειοψηφία των  πολιτών είναι απογοητευμένη από την αποτελεσματικότητα των δημοτικών αρχών. Και πως να μην είναι, όταν οι δήμαρχοι με ελάχιστες εξαιρέσεις ανά την Ελλάδα, δεν μπορούν να επιλύσουν το χρόνιο πρόβλημα της περισυλλογής και απομάκρυνσης των σκουπιδιών από τις αυλές τους, με αποτέλεσμα οι πόλεις και τα χωριά να βρωμάνε από τα σκουπίδια, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.  Αυτή είναι ίσως  η πρώτη αιτία επιλογής κάποιου άλλου υποψήφιου δημάρχου, διότι όπως  αποδεικνύεται και από τα αποτελέσματα των εκλογών, από τους απερχόμενους δημάρχους επανεκλέχτηκαν μόνο 131 από τους 332.

Οι Δημοτική Αρχή είναι εξ ορισμού και στην πραγματικότητα η πρωτοβάθμια διοίκηση που εξυπηρετεί την καθημερινότητα των πολιτών. «Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο», λέει μια παροιμία. Αυτή φροντίζει και αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής των δημοτών, εισηγείται, διεκδικεί  και συμβάλει στην ανάπτυξη της περιοχής, ώστε να συγκρατήσει και να προσαυξήσει  την πληθυσμιακή της δύναμη αλλά και να προσελκύσει και νέους μόνιμους κατοίκους ή επισκέπτες.

Δυστυχώς παρά τις προσπάθειες  που έγιναν στα  διακόσια χρόνια που λειτουργεί η τοπική αυτοδιοίκηση, δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί  με επιτυχία στις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί κατά καιρούς.

Δεν  είχαν την αναμενόμενη συνεισφορά στην πρόοδο και την ανάπτυξη του τόπου τους διότι στην πλειοψηφία τους   ατύχησαν να  διοικούνται από ανεπαρκείς ή ακατάλληλους Άρχοντες.

Είναι γενικά αποδεκτό πως τα καθήκοντα του Δημάρχου απαιτούν γνώση, εμπειρία,  συνεχή επιμόρφωση, σκληρή δουλειά και ελεύθερο φρόνημα χωρίς βαρίδια και εξαρτήσεις.

Τα κομματικά κατεστημένα, παρόλο που γνωρίζουν πως ο τόπος χρειάζεται ανθρώπους με αυτά τα προσόντα, πρότειναν και στήριζαν για αυτό το αξίωμα ακατάλληλους ανθρώπους, με κριτήρια συγγένειας ή κομματικής πειθαρχίας. Σίγουρα ένας από τους λόγους που η Ελλάδα έχει μείνει πίσω, είναι και αυτός.

 

ΣΤΗΝ ΜΕΣΣΗΝΙΑ

2

Στους 26 δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου επανεξελέγησαν μόνο 8 Δήμαρχοι, ενώ στους 6 Δήμους της Μεσσηνίας δεν επανεκλέχτηκε κανενας Δήμαρχος. Αυτό είναι ισχυρό αποδεικτικό στοιχείο ότι οι δημότες της Περιφέρειας και ιδιαίτερα της Μεσσηνίας δεν ικανοποιήθηκαν από το έργο τους.

Την Α΄ Κυριακή  εξελέγη μόνο ο Γεώργιος Αθανασόπουλος στην Μεσσήνη, ο οποίος ελέγχει και την απόλυτη πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου. Στους υπολοίπους Δήμους οι δήμαρχοι έχουν μικρή έως ισχνή  εκλογή Δημοτικών Συμβούλων, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να συνεργαστούν με κάποιες από τις υπόλοιπες  δημοτικές παρατάξεις, που στον δήμο Καλαμάτας ανέρχονται σε 9 και στην Τριφυλία σε 7.

Στον ΠΙΝΑΚΑ 2 παρουσιάζονται τα αριθμητικά στοιχεία των Δήμων της Μεσσηνίας που προέκυψαν από τα  τελευταία αποτελέσματα των Δημοτικών εκλογών, σύμφωνα με τα οποία χωρίς συνεργασίες δεν πρόκειται να παρθεί καμία απόφαση, εκτός του Δήμου Μεσσήνης που ο Δήμαρχος ελέγχει την πλειοψηφία του Δ.Σ.

Όλοι οι νέοι Δήμαρχοι της Μεσσηνίας πλην του κ. Λεβεντάκη της Τριφυλίας διαθέτουν προηγούμενη πείρα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχοντες υπηρετήσει είτε ως αντιδήμαρχοι είτε ως μέλη της αντιπολίτευσης. Αυτό είναι ένα μικρό πλεονέκτημα στην διαχείριση των Δημοτικών θεμάτων αλλά τίποτα παραπέρα.

Ο κ. Γεώργιος Λεβεντάκης, που ασχολείται πρώτη φορά με την Αυτοδιοίκηση, έχει άλλα πλεονεκτήματα που μπορεί πράγματι να  ανατρέψει την στασιμότητα, για να μην χαρακτηρίσω με πιο τραχιές λέξεις την κατάσταση, στο  Δήμο Τριφυλίας.

Η Δήμαρχος Οιχαλίας κ. Παναγιώτα Γεωργακοπούλου, είναι μια από τις 19  γυναίκες Δημάρχους που εκλέχτηκαν πανελλαδικά. Στις εκλογές του 2014 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν μόλις 15,  στοιχείο που μας δείχνει ότι υπάρχει μια, μικρή έστω,  προοδευτική εξέλιξη.

Στα προεκλογικά προγράμματα  και στις ομιλίες  όλων των εκπροσώπων των συνδυασμών, διαβάσαμε και ακούσαμε απόψεις και προθέσεις για την προοδευτική επίλυση όλων των συσσωρευμένων προβλημάτων των τοπικών κοινωνιών.

Στις δημόσιες δηλώσεις τους,  νικητές και ηττημένοι πλειοδότησαν στην προθυμία τους για συνεργασία   με τους λοιπούς δημοτικούς εκπροσώπους για το καλό του Δήμου, πράγμα που επιβεβαιώθηκε και στις τελετές ορκωμοσίας.

Ο κάθε δημότης που ψήφισε, έχει σχηματίσει την δική του γνώμη, έχει κάνει την εκτίμησή του και χτίσει τις προσδοκίες του από τον συνδυασμό που στήριξε. Αυτό γίνεται κάθε φορά στις εκλογές, αλλά στο τέλος της θητείας οι δημότες μένουν ανικανοποίητοι.

Ας ελπίσουμε ότι αυτή την φορά οι νέοι Δημοτικοί Άρχοντες θα ενσκήψουν  και θα συνεργαστούν για το καλό του τόπου τους  και της πατρίδας μας γενικότερα.

Όλοι έχουν καταλάβει, ότι κανένας δεν πρόκειται να μας χαρίσει τίποτα και εάν δεν ανασυντάξουμε τις δυνάμεις μας σαν Έθνος, η ζωή μας θα υποβαθμίζεται, η χώρα θα εξασθενεί και θα παραμείνει μόνιμα αποικία χρέους.

Τώρα είναι η καταλληλότερη ευκαιρία, που στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουμε καινούρια Επιτροπή,  νέο Κοινοβούλιο, νέο κεντρικό τραπεζίτη,   και στην  πατρίδα μας νέους Περιφερειάρχες  και νέα Κυβέρνηση.

Εύχομαι σε όλους του Δημάρχους και ιδιαίτερα των Μεσσηνιακών Δήμων, υγεία, δύναμη και καλή δημιουργική θητεία.

Share.