fbpx

Επτά συμβουλές για τα μάτια σας το καλοκαίρι

0

Το καλοκαίρι είναι μια υπέροχη εποχή για να βγείτε έξω και να διασκεδάσετε στον ήλιο. Είτε ξεκινάτε για διακοπές, κατασκήνωση, οικογενειακές περιπέτειες ή απλά χαλαρώνοντας δίπλα στην πισίνα αυτό το καλοκαίρι, μην ξεχάσετε να φροντίσετε τα μάτια σας. Εδώ είναι επτά πρακτικές συμβουλές για να διατηρήσετε τα μάτια σας υγιή κατά τη διάρκεια των μεγάλων, χαλαρών ημερών του καλοκαιριού.

Toυ Κωνσταντίνου Καραμπατσά,

χειρούργου Οφθαλμίατρου, για το stogiatro.gr

1. Να φοράτε γυαλιά ηλίου

Τα γυαλιά ηλίου δεν είναι μόνο αξεσουάρ μόδας. Οι ποιοτικές αποχρώσεις των γυαλιών ηλίου προστατεύουν επίσης τα μάτια σας. Επισκεπτόμενοι τον οπτικό σας και αφού διαλέξετε τον σκελετό που σας ταιριάζει, σιγουρευθείτε ότι τα κρύσταλλα ή το πλαστικό των γυαλιών του κατασκευαστή καλύπτουν τις προϋποθέσεις απορρόφησης για την υπεριώδη ακτινοβολία, ελέγχοντας ότι παρέχουν 100% UV προστασία από τις ακτίνες UV-A και UV-B. Αυτές οι υπεριώδεις  ακτίνες UV μπορούν να διαπεράσουν τον κερατοειδή χιτώνα του ματιού και να βλάψουν τον κρυσταλλοειδή φακό και τον αμφιβληστροειδή, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τους κινδύνους για καταρράκτη και εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Το χρώμα και η σκοτεινότητα των φακών των γυαλιών ηλίου σας δεν έχει τόση σημασία, όσο η ικανότητα τους να απορροφούν το υπεριώδες φως (UV). Κάντε ένα απλό τεστ, για να διαπιστώσετε αν τα γυαλιά είναι αρκετά σκούρα. Κοιταχθείτε στον καθρέπτη και αν τα μάτια σας μόλις που διακρίνονται πίσω από τα γυαλιά, τότε αυτά είναι ικανοποιητικά και από πλευράς απορροφητικότητας του ορατού φάσματος του φωτός. Τα γυαλιά «πολαριζέ» είναι μία από τις ενδεικνυόμενες λύσεις, καθ’ όσον εξουδετερώνουν το θάμπωμα που προκαλεί η αντανάκλαση του φωτός από το νερό και από την άμμο. Τέλος, εάν είστε δραστήρια άτομα, σκεφτείτε επίσης να πάρετε γυαλιά ηλίου με οργανικούς φακούς πολυανθρακικού (polycarbonate), πιο κατάλληλους για προστασία από δυνητικούς τραυματισμούς.

2. Να φοράτε προστατευτικά γυαλιά

Πριν κατευθυνθείτε προς το γήπεδο του beach volley ή το γήπεδο του τένις, εφοδιαστείτε με κάποια προστατευτικά γυαλιά. Σύμφωνα με την ΜΚΟ υποστήριξης Safe Kids Worldwide, το 2013, περισσότερα από 1,24 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας μέχρι 19 ετών προσήλθαν στα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων για τραυματισμούς που σχετίζονται με 14 συχνά αθλητικά παιχνίδια. Πολλοί τραυματισμοί των ματιών θα μπορούσαν να αποτραπούν εντελώς, και μόνο με μια απλή προστασία των ματιών με τα κατάλληλα προστατευτικά γυαλιά.

3. Να χρησιμοποιείτε αντηλιακό

Τα ηλιακά εγκαύματα και οι κακοήθεις αλλοιώσεις του δέρματος μπορούν να συμβούν οπουδήποτε το δέρμα είναι εκτεθειμένο, ακόμη και γύρω από την περιοχή των ματιών σας ή στα βλέφαρά σας. Πολλοί άνθρωποι δεν βάζουν αντηλιακά γύρω από τα μάτια τους επειδή ανησυχούν για πιθανούς ερεθισμούς, ωστόσο πρέπει να προστατεύετε με αντηλιακό και αυτές τις ευαίσθητες περιοχές. Χρησιμοποιείστε μια αντηλιακή φόρμουλα που έχει κατασκευαστεί ειδικά για χρήση στο πρόσωπο με SPF 30 ή μεγαλύτερο.

4. Να φοράτε γυαλιά κολύμβησης

Ακόμα κι αν το νερό φαίνεται καθαρό, κάποιες φορές δεν είναι τόσο καθαρό όσο μπορεί να νομίζετε. Το νερό στις πισίνες, τις λίμνες, αλλά και στη θάλασσα δεν είναι αποστειρωμένο και μπορεί να οδηγήσει σε μολύνσεις ή ερεθισμούς στα μάτια. Φορώντας γυαλιά ενώ κολυμπάτε είναι ένας εύκολος τρόπος για να αποφύγετε αυτά τα ζητήματα. Τα ειδικά γυαλιά κολύμβησης προστατεύουν τους κολυμβητές από πιθανό ερεθισμό των ματιών από το νερό της θάλασσας. Τα συγκεκριμένα γυαλιά (ή κατά περίπτωση και οι ειδικές μάσκες καταδύσεων) υπάρχει η δυνατότητα να κατασκευαστούν με ειδική συνταγή που διορθώνει τη μυωπία, την υπερμετρωπία ή τον αστιγματισμό και είναι μια καλή εναλλακτική  λύση για άτομα που πάσχουν από τέτοιες διαθλαστικές ανωμαλίες. Αυτό, γιατί αφενός τα άτομα αυτά δεν μπορούν να έχουν καλή όραση στο κολύμπι ή στην παραλία χωρίς τα γυαλιά τους, αφετέρου απαγορεύεται αυστηρά η χρήση των φακών επαφής σ’ αυτές τις περιπτώσεις για το πιθανό ενδεχόμενο σοβαρότητας μόλυνσης των ματιών.

5. Μη κολυμπάτε με φακούς επαφής

Φορώντας τους φακούς επαφής ενώ κολυμπάτε, θεωρείται γενικά μια κακή ιδέα, επειδή μπορεί να πέσουν ή να στεγνώσουν με το αλμυρό θαλασσινό νερό. Επίσης, ο κίνδυνος μόλυνσης στα μάτια αυξάνεται σημαντικά με τη χρήση φακών επαφής κατά την διάρκεια της κολύμβησης. Μία τέτοια κατάσταση (αν και σχετικά σπάνια), όμως με συχνά καταστρεπτικές συνέπειες, είναι η μόλυνση από ένα πρωτόζωο (ακανθαμοιβάδα) που βρίσκεται στο νερό της βρύσης, των λιμνών αλλά δυνητικά και στο θαλασσινό νερό. Σε μια τέτοια περίπτωση, είναι πάρα πολύ σημαντική η έγκαιρη ιατρική διάγνωση και θεραπεία. Το νερό της λίμνης μπορεί επίσης να περιέχει βακτήρια, τα οποία μπορούν να αναπτυχθούν στους φακούς επαφής σας. Ευτυχώς, έχετε κι άλλες επιλογές. Εάν θέλετε να μπορείτε να βλέπετε ενώ κολυμπάτε, μπορείτε να πάρετε συνταγογραφημένα γυαλιά κολύμβησης. Ή αν το θεωρείτε απαραίτητο να φοράτε φακούς επαφής μπορείτε να εξετάσετε τη χρήση των φακών επαφής μίας χρήσης. Επειδή χρησιμοποιείτε ένα καινούργιο ζευγάρι κάθε μέρα, η πιθανότητα μόλυνσης ελαχιστοποιείται, αρκεί να γίνεται χρήση σύμφωνα με τις οδηγίες (δηλαδή αυστηρή αλλαγή ζευγαριού φακών επαφής σε σε κάθε χρήση).

Ειδικά για τα άτομα που ασχολούνται με καταδύσεις και παράλληλα χρειάζονται κάποια διαθλαστική διόρθωση, υπάρχει επιπλέον η δυνατότητα να χρησιμοποιούν τους φακούς επαφής τους σε συνδυασμό με μία απλή μάσκα καταδύσεων, μόνο όμως κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις. Οι φακοί επαφής πρέπει να είναι μαλακοί ή ημίσκληροι αεροδιαπερατοί ή, αν είναι σκληρικοί, θα πρέπει να έχουν ειδικές οπές στην επιφάνειά τους. Αυτό, γιατί η απορρόφηση του αζώτου μπορεί να δημιουργήσει φυσαλίδες κάτω από φακούς επαφής που δεν είναι αεροδιαπερατοί. Επίσης, αυτοί που ασχολούνται με τις καταδύσεις και το υποβρύχιο ψάρεμα πρέπει να ξέρουν ότι αν μπει νερό στη μάσκα και ανοίξουν τα μάτια τους, κινδυνεύουν να χάσουν τους φακούς και αυτό να αποβεί επικίνδυνο, ιδιαίτερα αν η όρασή τους είναι χαμηλή χωρίς διόρθωση.

Φυσικά, σε όλες τις προαναφερόμενες περιπτώσεις, μπορεί επίσης να εξετασθεί το ενδεχόμενο μόνιμης διόρθωσης της μυωπίας (και του αστιγματισμού ή της υπερμετρωπίας) με λέιζερ. Οι προϋποθέσεις μιας τέτοιας θεραπείας είναι  κάτι που μόνο ο οφθαλμίατρός σας μπορεί να εκτιμήσει και να σας συμβουλεύσει κατάλληλα.

6. Μην τρίβετε τα μάτια σας

Η μαμά είχε δίκιο: όταν μπαίνει κάτι στο μάτι σας, αποφύγετε το τρίψιμο. Στην παραλία, η άμμος στο μάτι σας μπορεί να γρατσουνίσει τον κερατοειδή και τρίβοντας το μάτι σας μπορεί να επιδεινώσει το πρόβλημα. Έξω στο δάσος, θα πρέπει να αποφεύγετε να αγγίζετε φυτά όπως ο κισσός, όχι μόνο επειδή το κνησμώδες εξάνθημα είναι δυσάρεστο, αλλά και γιατί αν αγγίξετε τα μάτια σας, μπορείτε να μεταφέρετε τα φυτικά έλαια στα μάτια σας και να προκαλέσετε σοβαρό ερεθισμό. Αντί να τα τρίβετε, πλύνετε τα χέρια σας και ξεπλύνετε καλά τα μάτια σας με νερό. Εάν το πρόβλημα επιμείνει ή επιδεινωθεί, επισκεφθείτε τον γιατρό σας.

7. Πτώσεις στο νερό

Αυτοί που θέλουν να χαρούν το αγαπημένο τους σπορ του windsurfing ή του θαλάσσιου σκι, πρέπει να γνωρίζουν ότι κάποιες πτώσεις στο νερό με σχετικά υψηλές ταχύτητες μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στα μάτια (ενδοφθάλμια αιμορραγία, τραυματική οπή στον αμφιβληστροειδή ή ακόμη και αποκόλληση του αμφιβληστροειδούς). Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, οι φωταψίες, τα «μυγάκια» και ένα έλλειμμα του οπτικού πεδίου είναι ανησυχητικά σημεία και θα πρέπει να συμβουλευθείτε αμέσως ένα οφθαλμίατρο. Ακόμη και χωρίς συμπτώματα, αν κάποιος έχει υποστεί ένα σοβαρό χτύπημα στο κεφάλι από πτώση στο νερό, πρέπει να ζητήσει ιατρική βοήθεια από οφθαλμίατρο, γιατί πολλές φορές μια βλάβη στα μάτια δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή.

Share.