fbpx

Όλα τριγύρω αλλάζουνε…  

0

ΝΕΟΙ Δήμαρχοι, νέος Περιφερειάρχης και πλέον νέος Πρωθυπουργός, με τον τελευταίο να αναλαμβάνει υπηρεσία νωρίτερα από τους υπόλοιπους. Οι εθνικές εκλογές τελείωσαν και για άλλη μια φορά νικητής ήταν η αποχή με το ποσοστό σε πολλές περιοχές της χώρας να αγγίζει μέχρι και το 50% περιορίζοντας την αξία της επικράτησης αν αναλογιστεί κανείς πως μόλις ένας στους πέντε Έλληνες ψήφισε τη νέα κυβέρνηση. Εδώ πρέπει να συνειδητοποιήσει ο κάθε πολίτης πως η άσκηση του εκλογικού του δικαιώματος ουσιαστικά είναι υποχρέωση και δεν θα με έβρισκε αντίθετο η επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων σε όσους απέχουν. Από την άλλη, αυτό δείχνει πέραν της απαξίωσης της διαδικασίας, πως έχει χαθεί η εμπιστοσύνη στο κυβερνητικό έργο και μόνο η κινητοποίηση των κομμάτων και των υποψηφίων έσωσε τα προσχήματα. Το αποτέλεσμα των εκλογών ήρθε να επικυρώσει μια αναμενόμενη εντολή με συγκεκριμένες προγραμματικές δεσμεύσεις, χωρίς όμως ταυτόχρονα να εκφράσει έντονη αποδοκιμασία στο μέχρι τώρα κυβερνητικό έργο.

Γράφει ο ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
πολιτικός μηχανικός

…και αυτό είναι το στοίχημα της επόμενης μέρας. Βλέποντάς το με το μάτι του μηχανικού, υπάρχουν αρκετοί τομείς που οι διαδικασίες είναι σε εξέλιξη και ελάχιστοι μπορούν να προεξοφλήσουν τον τρόπο συνέχισης και τον χρόνο ολοκλήρωσης. Το δεδομένο της διαφορετικής προσέγγισης στην οικονομική πολιτική σίγουρα θα επηρεάσει, και ακόμα περισσότερο θα επηρεάσει η φιλοδοξία του κάθε νέου πολιτικού για την προσωπική του σφραγίδα στο νομοθετικό έργο.

Ένα από αυτά που δεν μπορούν να αλλάξουν, είναι η σύνταξη των δασικών χαρτών, όπου έχουν αναρτηθεί και κυρωθεί, όπως και οι διαδικασίες εξέτασης των ενστάσεων. Οι επιτροπές στο νομό Μεσσηνίας συνεχίζουν τις συνεδριάσεις εξετάζοντας πάνω από 10 ενστάσεις ανά συνεδρίαση, αριθμός που έχει φτάσει και τις 50 τη φορά, με απροσδιόριστο όμως χρόνο έκδοσης της κάθε απόφασης όπου τηρώντας τις γραφειοκρατικές διατυπώσεις εκτιμάται σε πάνω από ένα μήνα. Κατά τη διαδικασία της εξέτασης, σε οριακές περιπτώσεις οι επιτροπές προγραμματίζουν ακόμα και αυτοψίες στις επίμαχες εκτάσεις, προκειμένου να αποκτήσουν όσο πιο πλήρη εικόνα και εμπεριστατωμένη άποψη. Μελανό σημείο η αναμονή της απόφασης της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά τη συνταγματικότητα των διατάξεων για τη διαδικασία εξαγοράς των εκχερσωμένων δασικών εκτάσεων (ΔΑ) μετά την προσφυγή του συλλόγου δασολόγων του δημοσίου. Οι δασικές υπηρεσίες του νομού πάντως δέχονται κανονικά και εξετάζουν τις αιτήσεις εξαγοράς, με μοναδική δυσλειτουργία την άρνηση της ΔΟΥ να επιβεβαιώσει τις αντικειμενικές αξίες στις περιπτώσεις εξαγοράς νομής και κατοχής σε προ ’75 εκχερσωμένες εκτάσεις.

Άλλο ένα αντικείμενο που θα συνεχιστεί ως διαδικασία χωρίς ουσιαστικές αλλαγές είναι η συλλογή δηλώσεων ιδιοκτησίας του κτηματολογίου τουλάχιστον στους Νομούς που έχει ξεκινήσει. Η προηγούμενη κυβερνητική αρχή άφησε πίσω της ένα έργο με ομολογουμένως θετικά αποτελέσματα αλλά και αμφισβητούμενες πλευρές. Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία της ιεράρχησης «πρώτα δασολόγιο, μετά κτηματολόγιο» όπου όμως οι συνεχείς καθυστερήσεις και η χρονική επικάλυψη των δύο αυτών διαδικασιών έχουν προκαλέσει μια σύγχυση τόσο στους τεχνικούς και νομικούς κύκλους, όσο και στους πολίτες. Μοιραία θα υπάρχουν παρατάσεις των καταληκτικών ημερομηνιών συλλογής δηλώσεων με την τελευταία ανακοίνωση της 26ης Αυγούστου 2019 για τη Μεσσηνία να μην είναι η οριστική. Αντίστοιχα επιμηκύνεται ο χρόνος προανάρτησης και φυσικά ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Η παραπάνω διαδικασίες αποτελούν δύο χαρακτηριστικά εργαλεία των οργανωμένων κρατών και ευνομούμενων κοινωνιών αλλά ταυτόχρονα εδώ και χρόνια αποτελούν δεσμεύσεις της Χώρας και επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκείνο που δεν ανήκει σε αυτές τις δεσμεύσεις αλλά αποτελεί νομοθετικό έργο της προηγούμενης κυβέρνησης είναι ο νόμος 4495/17 και οι νέες δομές και θεσμοί που αυτός προβλέπει. Σχεδόν δύο χρόνια μετά την ψήφισή του η νέα προβλεπόμενη δομή των παρατηρητηρίων δομημένου περιβάλλοντος είναι ανύπαρκτη και ίσως αμφίβολη πια ως προς την σύστασή της. Σίγουρα αποτελεί μια ανανέωση και ταυτόχρονα τομή στον τρόπο ελέγχου της δόμησης αλλά ο τρόπος που ο κάθε υπουργός τοποθετείται απέναντι στο θέμα αυτό αντικατοπτρίζει και την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική. Πρόκειται για μια νέα υπηρεσία στις τάξεις του δημοσίου που όμως καλείται πλέον να συσταθεί από μία νέα κυβέρνηση που πρεσβεύει τη φιλελεύθερη πολιτική. Υπάρχει λοιπόν σημαντική πιθανότητα να υπάρξουν αλλαγές τόσο ως προς τη δομή όσο και κατά την εφαρμογή. Άλλωστε προγραμματικά έχουν ανακοινωθεί αλλαγές σε αρκετές νομοθεσίες που δεν έχουν εφαρμοστεί ακόμη όπως ο εκλογικός νόμος της απλής αναλογικής.

Στις διατάξεις του ανωτέρω αναφερόμενου πολυνομοσχεδίου προβλέπονται δύο θεσμοί που αντιμετωπίζονται θετικά από τον τεχνικό κόσμο, και αντικειμενικά θα οργανώσουν λίγο καλύτερα το δομημένο περιβάλλον ενώ ταυτόχρονα θα τονώσουν κάπως την κτηματαγορά. Αυτοί είναι η ταυτότητα κτιρίου και η επέκταση του μέτρου της μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Και οι δύο διατάξεις έχουν στο παρελθόν επανεξεταστεί και ειδικά η ταυτότητα κτιρίου έχει προβλεφθεί στα άρθρα του ν.3843/10 χωρίς ποτέ να εκδοθούν οι αντίστοιχες εφαρμοστικές διατάξεις.

Τέλος κατά την προσφιλή συνήθεια της εκάστοτε κυβέρνησης(ν.3843 και ν.4014 – ΠΑΣΟΚ, ν.4178 – Ν.Δ. ΠΑΣΟΚ, ν.4495 – ΣΥΡΙΖΑ), αναμένεται άλλη μια αντιγραφή του νόμου περί τακτοποιήσεων αυθαιρέτων προκειμένου ταυτόχρονα να υπάρξει και μια έμμεση παράταση της διαδικασίας. Καλοδεχούμενη βέβαια πιθανότητα καθώς μόνο θετικά μπορούν να αποτιμηθούν τα μέχρι τώρα αποτελέσματα.

Share.