fbpx

Ουσιαστική και διά βίου υποστήριξη ζητεί η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Καλαμάτας

0

Η ΑΝΑΓΚΗ για νέες σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις, για βρεφονηπιακό και παιδικό σταθμό στην Καλαμάτα, για μεταφορά των μαθητών από και προς το σχολείο, για μόνιμο προσωπικό που πρέπει να στελεχώνει τα Ειδικά Σχολεία, αυτά είναι μερικά από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα Ειδικά Σχολεία της χώρας. Οι ελλείψεις στον τομέα της Ειδικής Αγωγής ,όμως, δεν τελειώνουν εκεί αλλά εντοπίζονται και στην ελλιπή υλικοτεχνική υποδομή εξαιτίας της μόνιμης υποχρηματοδότησης, ενώ σε αυτά έρχεται να προστεθεί ένα νέο «τροχοπέδη» από τον αναθεωρημένο πίνακα προσδιορισμού των ποσοστών της αναπηρίας παρότι η επιληψία έχει αυξηθεί πολύ και 1 στα 50 παιδιά πλέον βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού! Πάγιο παραμένει αίτημα των γονέων για τη δημιουργία μιας νέας μετα- γυμνασιακής δομής δια βίου εκπαίδευσης, εργασίας και φροντίδας των αποφοίτων των ΕΕΕΕΚ που θα οδηγήσει σε μια ουσιαστική δια βίου υποστήριξη των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες.

Αυτό αιτείται η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Δήμου Καλαμάτας διεκδικώντας μια αξιοπρεπή ζωή σ’ ένα υγιές και δημιουργικό σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα που χρήζει άμεσης προσοχής και λύσης καθώς πρόκειται για μερίδα μια συνανθρώπων μας, για παιδιά με ειδικές ανάγκες, που προσμένουν από την πολιτεία ίση μεταχείριση για τα αυτονόητα!

Σοβαρό πρόβλημα είναι επίσης η ανύπαρκτη εκπαίδευση ή ενημέρωση των εκπαιδευτικών ως προς αυτά τα ζητήματα που πολλές φορές και λόγω φοβίας, όπως τόνισε η κα Λευτάκη, αποθαρρύνουν ή αποτρέπουν τους γονείς από το να εγγράψουν τα παιδιά τους στα σχολεία επιλογής τους. «Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να είναι ενημερωμένο και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ενημερωμένοι και να υπάρχει ένα κλίμα αγάπης ώστε αυτά τα παιδιά να φοιτήσουν ισότιμα με τα υπόλοιπα παιδιά. Στα σχολεία όλης της Καλαμάτας μπορούν οι γονείς των παιδιών που δικαιούνται Παράλληλη Στήριξη να φοιτήσουν κανονικά στα σχολεία. Εκείνα που έχουν μαθησιακές δυσκολίες θα πρέπει να φοιτήσουν σε σχολεία με τμήμα ένταξης, όπου υπάρχει καθώς υπάρχουν και σχολεία που έχουν δεν έχουν ή έχουν εγκριθεί τμήματα αλλά δεν έχει φθάσει ακόμα ο εκπαιδευτικός!»

Ένα ακόμα ερώτημα που προκύπτει είναι τι γίνεται μετά το 2020 οπότε σταματά η χρηματοδότηση της Παράλληλης Στήριξης από το ΕΣΠΑ!

ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Με πρωτοβουλία της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων του Δήμου Καλαμάτας που αφουγκράζεται κάθε κραυγή αγωνίας γονέων όλης της χώρας που βλέπουν τα παιδία τους να περιορίζονται μέσα σε τέσσερις τοίχους δίχως παρών ή μέλλον… έγινε μια σειρά συναντήσεων με τους επιμέρους Συλλόγους Γονέων των Ειδικών Σχολείων και τα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι αρκετά αποθαρρυντικά για τον τρόπο με τον οποίο ως κοινωνία αγκαλιάζουμε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες αλλά και μεριμνούμε για την υγιή, δημιουργική και ποιοτική διαβίωσή τους. Τα αποτελέσματα αυτά παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου χθες στα γραφεία της Ένωσης, ο πρόεδρος Γρηγόρης Οικονομόπουλος, ο ειδικός γραμματέας Κωνσταντίνος Πετρόπουλος, η κοινωνική λειτουργός και αντιπρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Παιδιών με Αυτισμό και Ειδικές Ανάγκες «Η Αγία Σκέπη», Μαρία Λευτάκη, η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καλαμάτας, Αθηνά Σπανού και ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του 1ου Ειδικού Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Καλαμάτας, Μάριος Δημάκης.

  • ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ: «Με πρωτοβουλία της Ένωσης είχαμε ξεκινήσει κάποιες επαφές με αντίστοιχους συλλόγους γονέων της Ειδικής Αγωγής και συγκεκριμένα τον σύλλογο γονέων του Δημοτικού Νηπιαγωγείου, του ΕΕΕΕΚ, με γονείς και εκπαιδευτικούς της νέας δομής γυμνασίου και Λυκείου που λειτουργεί τα τελευταία 4 χρόνια καθώς και με την Μαρία Λευτάκη, κάναμε μια προσπάθεια μαζέψαμε τα προβλήματα, τα εξειδικεύσαμε, τα συζητήσαμε, τα συγκεντρώσαμε και σαν μια πρώτη αποκορύφωση αυτής της δράσης είναι να ενημερώσουμε τους γονείς και τον κόσμο της Καλαμάτας γι’ αυτά τα προβλήματα που μαστίζουν τα σχολεία της πόλης που δυστυχώς είναι πάρα πολλά.

Οι επόμενες δράσεις είναι να οξύνουμε αυτή τη δράση με συμμετοχή περισσότερων γονέων. Στο άμεσο διάστημα σκοπός μας να συναντηθούμε με τις νέες αρχές του τόπου να τους προετοιμάσουμε για το πώς πρέπει τα παιδιά μας να βρουν τα σχολεία το Σεπτέμβρη και από τότε να πάρουμε αποφάσεις πως θα δράσουμε ως σύλλογοι γονέων. Ο ρόλος της Ένωσης Γονέων είναι ο συντονισμός σε αγωνιστική κατεύθυνση κι όχι με παρακάλια και πελατειακή κατεύθυνση! Τα προβλήματα είναι υπαρκτά, είναι καθημερινά και η αδιαφορία της Πολιτείας είναι μόνιμη, είτε μιλάμε για κεντρική εξουσία, είτε μιλάμε για τοπικές Αρχές», και τόνισε πως πρόκειται για ζητήματα που όφειλε να τα «τρέχει» η Πολιτεία και όχι οι γονείς να γίνονται «νεροκουβαλητές» ψάχνοντας προγράμματα ΕΣΠΑ ή να γίνονται ζητιάνοι!

  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: «Βρισκόμαστε εδώ να ενημερώσουμε τους γονείς και τους φορείς της Καλαμάτας για τα πρώτα συμπεράσματα, μετά από πρωτοβουλία της Ένωσης, των συναντήσεων με τους Συλλόγους Γονέων του Ειδικού Νηπιαγωγείου και Δημοτικού με το Σύλλογο Γονέων του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καλαμάτας, με τους εκπαιδευτικούς και γονείς του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου Καλαμάτας καθώς και με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων ατόμων με αυτισμό.

Στις συναντήσεις αυτές αναδείχθηκαν τα κάτωθι:

  • Το πρώτο βασικό ζήτημα που τέθηκε από όλους είναι η ανάγκη νέων σύγχρονων κτιρίων που να καλύπτουν τις ανάγκες των παιδιών που φοιτούν στα Ειδικά σχολεία. Μάλιστα, αναφορικά με το Γυμνάσιο – Λύκειο το ζήτημα είναι άμεσης προτεραιότητας, καθώς στα επόμενα δύο χρόνια θα λειτουργούν όλες οι τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου. Το υπάρχον κτίριο που στεγάζεται δεν θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών.
  • Ένα δεύτερο ζήτημα είναι η μη ύπαρξη βρεφονηπιακού και παιδικού σταθμού στην πόλη μας με εξειδικευμένο προσωπικό για να φιλοξενεί τα παιδάκια με ειδικές ανάγκες.
  • Τρίτο ζήτημα είναι η μεταφορά των μαθητών από και προς το σχολείο. Στα ειδικά σχολεία της πόλης μας φοιτούν μαθητές από διάφορες περιοχές του δήμου, μαθητές που για διάφορους λόγους αδυνατούν να φοιτήσουν στα σχολεία εάν η Περιφέρεια δεν φροντίσει για την μεταφορά τους. Στόχος όλων μας θα πρέπει να είναι όλα τα παιδιά, όχι μόνο των ειδικών σχολείων αλλά και των γενικών, να φοιτούν απρόσκοπτα από την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων.
  • Σοβαρό επίσης ζήτημα και πάγια θέση της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι το μόνιμο προσωπικό που πρέπει να στελεχώνει τα ειδικά σχολεία. Από την επαφή μας με τους εκπαιδευτικούς των ειδικών σχολείων διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για εκπαιδευτικούς που ασκούν πραγματικά λειτούργημα με όρεξη και με πολύ προσωπική προσπάθεια. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, με ήπια ή βαριά νοητική στέρηση, έχουν πολύ περισσότερο ανάγκη από ένα σταθερό εκπαιδευτικό περιβάλλον που περιλαμβάνει και το μόνιμο προσωπικό. Εδώ έρχεται να προστεθεί και το θέμα της στελέχωσης των ειδικών σχολείων με ειδικότητες όπως ψυχολόγος, εργοθεραπευτής, κοινωνικός λειτουργός, νοσηλευτής κ.τ.λ.
  • Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνάμε βέβαια και το μόνιμο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τόσο τα ειδικά όσο και τα γενικά σχολεία και αφορά την ελλιπή υλικοτεχνική υποδομή τους εξαιτίας της μόνιμης υποχρηματοδότησης.
  • Εδώ να αναφέρουμε και το γεγονός ότι υπάρχουν και πολλά παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες που φοιτούν όχι μόνο στα ειδικά σχολεία αλλά και στα γενικά σχολεία. Παιδιά π.χ. που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, παιδία με κινητικά προβλήματα, παιδιά που χρήζουν παράλληλης στήριξης. Παιδιά που με διάφορους τρόπους η πολιτεία δεν στέκεται αρωγός στην προσπάθεια των ίδιων και των γονιών τους για να διασφαλίσουν ένα σταθερό και ήρεμο οικογενειακό και εκπαιδευτικό περιβάλλον. Μάλιστα θέτει επιπλέον εμπόδια στις οικογένειες των παιδιών όπως π.χ. με τον αναθεωρημένο πίνακα προσδιορισμού των ποσοστών της αναπηρίας που πλήττει τα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού.
  • Αναφορικά με τους μαθητές του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καλαμάτας πάγιο αίτημα των γονιών τους είναι η δημιουργία μιας νέας μετα- γυμνασιακής δομής δια βίου εκπαίδευσης, εργασίας και φροντίδας των αποφοίτων των ΕΕΕΕΚ. Μια δομή ενταγμένη στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην οποία η φοίτηση να είναι δια βίου και να περιλαμβάνει διαμονή, εργασιοθεραπεία, εκπαίδευση και φροντίδα. Η ίδρυση -δημιουργία μιας μετα-γυμνασιακής δομής θα αποτελεί επένδυση στην καλύτερη δια βίου ποιότητα ζωής των αποφοίτων των ΕΕΕΕΚ. Θα στηριχθούν οι οικογένειες τους, θα αξιοποιηθεί η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση τους και θα διευκολυνθεί η κοινωνική, οικονομική και εργασιακή ένταξη τους στην κοινωνία.

Ως Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Καλαμάτας θεωρούμε ότι σήμερα υπάρχει η επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη ώστε όλα τα παιδιά με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές – μαθησιακές ανάγκες να φοιτούν στη Δημόσια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και στη δομή που το κάθε ένα έχει ανάγκη. Από την πλευρά μας θα θέσουμε όλα αυτά τα ζητήματα σε συνάντηση που θα ζητήσουμε να έχουμε με την νέα Δημοτική Αρχή καθώς και με τον νέο Περιφερειάρχη. Ευελπιστούμε ότι θα δείξουν την δέουσα ευαισθησία και διάθεση συνεργασίας. Ως Ένωση Γονέων θα είμαστε πάντα δίπλα και μαζί με τους Συλλόγους Γονέων όλων των σχολείων της Καλαμάτας προκειμένου να αγωνιζόμαστε από κοινού για όλα τα παιδιά.»

  • Η ΜΑΡΙΑ ΛΕΥΤΑΚΗ αναφέρθηκε στα παιδιά με αναπηρίες ή με ειδικές μαθησιακές που φοιτούν μέσα στο τυπικό πλαίσιο, σε αυτό που ονομάζουμε “κανονικό” σχολείο: «Τα παιδιά μας προκειμένου να φοιτήσουν εκεί, με αυτισμό, κουφά, με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται παράλληλες στηρίξεις από την πρώτη μέχρι την τελευταία ημέρα και ώρα του σχολικού έτους και του ημερήσιου προγράμματος του σχολείου», ενώ όπως είπε «Οι παράλληλες στηρίξεις φθάνουν σε εμάς με μήνες καθυστέρησης και για λίγες μόνο ώρες! Ένα μεγάλο πρόβλημα που μας απασχολεί είναι ότι η Παράλληλη Στήριξη θα σταματήσει να χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ το 2020. Ένα ερώτημα που έχουμε οι γονείς είναι τι θα γίνει μετά; Το πρόγραμμα θα ενταχθεί στον κρατικό προϋπολογισμό ή θα σταματήσει να υφίσταται;» Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρέχει έναν εκπαιδευτικό σε κάθε μαθητή με αναπηρίες ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες.

«Ένα άλλο αίτημά μας είναι τα μικρά τμήματα διδασκαλίας για μικρούς μαθητές, ο σχολικός νοσηλευτής που θα πρέπει να υπάρχει σε όλα τα σχολεία. Η επιληψία έχει αυξηθεί πάρα πολύ, τα τμήματα ένταξης παρόλο που έχουν εγκριθεί δεν λειτουργούν και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών διότι πηγαίνουμε στα σχολεία λέμε ότι τα παιδιά μας έχουν αυτή τη διαταραχή και μας λένε ότι δεν γνωρίζουμε, κι εμείς θα πρέπει να τα εμπιστευτούμε σε ένα περιβάλλον που δεν γνωρίζει!»

Παράλληλα ενημερώνει τους γονείς για το συνταγματικό τους δικαίωμα να εγγράψουν τα παιδιά τους στα σχολεία επιλογής τους: «Επειδή υπάρχουν πάρα πολλές καταγγελίες από γονείς αυτή τη στιγμή που θέλουν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε Δημοτικά ή Γυμνάσια: είναι συνταγματικό δικαίωμα των γονέων να γράψουν τα παιδιά σε σχολείο που επιθυμούν και οι εκπαιδευτικοί να σταματήσουν να παρανομούν λέγοντάς μας ότι δεν δέχονται νε εγγράψουν παιδιά με διαταραχές, με μαθησιακές δυσκολίες, με αναπηρίες στα συγκεκριμένα σχολειά!

Η κα Λευτάκη αναφέρθηκε στην άδικη κατάργηση των προνοιακών επιδομάτων σε περιπτώσεις παιδιών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας, λέγοντας πως στερούνται το επίδομά τους βάσει τον δείκτη νοημοσύνης. Ενημέρωσε επίσης ότι ο Σύλλογος «Η Αγία Σκέπη» ξεκινά πανελλήνια καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης για τον Αυτισμό μέσα στο Μουσικό Σχολείο και ζητά τη στήριξη των γονέων και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Κλείνοντας κάλεσε γονείς όλης της χώρας να συνυπογράψουν την μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου για το θέμα της Ειδικής Αγωγής οι οποίες κατατεθούν στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.

  • Το πάγιο αίτημα των γονέων του Ειδικού Εργαστηρίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καλαμάτας αφορά στη δημιουργία μίας νέας μεταγυμνασιακής δομής δια βίου εκπαίδευσης, εργασίας και φροντίδας των αποφοίτων του, ενταγμένη στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αφού, όπως τόνισε η πρόεδρος ΑΘΗΝΑ ΣΠΑΝΟΥ: «Τα παιδιά μας δεν θεραπεύονται τελειώνοντας από το σχολείο. Το πρόβλημά τους είναι δια βίου!… Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για παιδιά με βαριές αναπηρίες που δεν έχουν λόγο». Φανερά συγκινημένη και από την προσωπική της εμπειρία ξέσπασε λέγοντας «Καταλαβαίνετε, πόσο δύσκολο είναι, να μεγαλώνεις ένα παιδί, να μην έχει λόγο, να το φτάνεις 20 χρόνων και μετά να σου λένε «είναι για το σπίτι»; Δεν είμαστε ζητιάνοι, αξιοπρέπεια ζητάμε για εμάς και τα παιδιά μας, που δεν έχουν λόγο και δεν μπορούν να διεκδικήσουν, πρέπει να το καταλάβει η Πολιτεία και να τα βοηθήσει!».
  • Από τη μεριά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του 1ου Ειδικού Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Καλαμάτας, ΜΑΡΙΟΣ ΔΗΜΑΚΗΣ είπε εξέφρασε την στήριξή τους στην προσπάθεια της Ένωσης: «Στο δικό μας σχολείο το πρόβλημα είναι το κτηριακό! Οι αίθουσες αρχίζουν και στενεύουν! Υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά και οι εσωτερικοί χώροι δεν επαρκούν για να εξυπηρετήσουν όλα αυτά τα παιδιά. Χρειάζεται κάποιο στέγαστρο ή τάπητας στον προαύλιο χώρο ώστε τα παιδιά να μπορούν να παίξουν με μεγάλη ασφάλεια. Και ακολουθεί το βοηθητικό προσωπικό που κάθε χρόνο κάνουμε προσπάθειες ώστε να υπάρχει επάρκεια.»

Το καλοκαίρι η Ένωση προγραμματίζει συναντήσεις με το νέο δήμαρχο Καλαμάτας και το νέο Περιφερειάρχη ελπίζοντας να τους κινητοποιήσουν για την άμεση αντιμετώπιση των πολλών και σοβαρών προβλημάτων στα Ειδικά Σχολεία ενώ δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο για κινητοποιήσεις το Σεπτέμβριο εφόσον οι πύλες των ειδικών σχολείων ανοίξουν με τα ίδια προβλήματα…

Σίσσυ Τριάντου
Share.