fbpx

Παράσταση υψηλού επιπέδου από τη «Θεατρική Διαδρομή» με το έργο “Φιλουμένα Μαρτουράνο” (Γάμος αλά ιταλικά)

0

ΤΟ ΠΟΛΥ γνωστό θεατρικό έργο “Φιλουμένα Μαρτουράνο” (Γάμος αλά ιταλικά – Matrimonio all’ Italiana) του Εντουάρντο ντε Φίλιππο, έχει παιχτεί σε πάμπολλα θέατρα παγκοσμίως και το 1964 έγινε και επιτυχημένη ταινία, σε σκηνοθεσία Βιττόριο ντε Σίκα και πρωταγωνιστές την Σοφία Λόρεν και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Aπό τον ΗΛΙΑ ΚΑΡΑΜΠΑΤΟ
Οδοντίατρο, συγγραφέα

Η Φιλουμένα είναι μια περιφρονημένη, αλλά θαρραλέα και πολυμήχανη γυναίκα, πρώην πόρνη, την οποία ο Ναπολιτάνος καρδιοκατακτητής και μικροαπατεώνας Ντομένικο Σοριάνο, εγκαθιστά σε ένα διαμέρισμα και της δίνει δουλειά σε ένα μαγαζί του, το οποίο και αναλαμβάνει η ίδια προσωπικά ενώ εκείνος λείπει συχνά σε ταξίδια. Έπειτα από χρόνια, η κουρασμένη από την άρρωστη σχέση τους Φιλουμένα, αρρωσταίνει “βαριά” και εκείνος δέχεται να την παντρευτεί… “ετοιμοθάνατη”. Τον περιμένουν όμως εκπλήξεις καθότι ενώ ετοίμαζε κανονικό γάμο με μια πιτσιρίκα, …”κοιμάται γαμπρός και ξυπνάει παππούς”!
Πικάντικο χιούμορ και βαθιά συγκίνηση ταυτόχρονα στο θεατρικό που σχολιάζει καυστικά τα κοινωνικά ήθη της μεταπολεμικής νότιας Ιταλίας και την αιώνια διαμάχη των δύο φύλων. Από τη μια ο θυμός και η οργή μιας μητέρας με βαθιές ενοχές που νιώθει ότι απειλείται, και από την άλλη ο εγωισμός και η ματαιοδοξία ενός κομψού άνδρα ανώτερης τάξης. Την σύγκρουση ακολουθεί ο θρήνος στην κλιμάκωση του δράματος, η προσευχή και η εξιλέωση! Το πρωτόγνωρο θερμό συναίσθημα της πατρότητας συναντά τότε εκείνο το πρωτογενές και αυθόρμητο της μητρότητας! Διότι στο φινάλε “όλα τα παιδιά είναι παιδιά μας”!
Εκπληκτικοί στις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών οι Μαρία Τούμπουρου και Χρήστος Καράμπελας, ενώ την παράσταση “κλέβει” με τις χιουμοριστικές της ατάκες, στο ρόλο της υπηρέτριας, η Χριστιάνα Ρούπα. Όλοι όμως οι συμμετέχοντες στέκονται στο ύψος των περιστάσεων των ρόλων τους! Όχι μόνο στο μπρίο και τη φινέτσα, αλλά κάποιοι διακρίνονται και στην a capella ερμηνεία του τραγουδιού “Mammasontantofelice”!
Τα σκηνικά με τα κρεμασμένα από τα μπαλκόνια ρούχα στα στενά σοκάκια και η μουσική υπόκρουση του αντιφασιστικού “o bellaciao”, βάζουν άμεσα τον θεατή στο κλίμα της Νάπολης, ενώ η πρωτότυπη σκηνοθεσία του Κώστα Χαλκιά που δίνει έμφαση στα κωμικά στοιχεία και στους γρήγορους και έξυπνους διαλόγους, τον διατηρεί σε εγρήγορση και ανεβάζει το “σασπένς”. Στην κορύφωση του δράματος δεν λείπει και από αυτό το έργο η ομαδική σκηνή, αυτή της λιτανείας την ημέρα της “Παναγίας των Ρόδων”, όπου οι πιστοί -με τελευταία την πρωταγωνίστρια Φιλουμένα- εισέρχονται πίσω από τους θεατές κατευθυνόμενοι προς την σκηνή και γίνονται απότομα αντιληπτοί. Το θαύμα της συγγνώμης είναι γεγονός! Τα ρόδα όμως πάντα κατακόκκινα στο χρώμα του πάθους. Διότι η διεκδίκηση της ευτυχίας παραμένει πάντα μια μεγάλη ανταρσία!
Μια παράσταση υψηλού επιπέδου, από αυτές που μας έχει συνηθίσει η ερασιτεχνική “Θεατρική Διαδρομή” όλα αυτά τα χρόνια, την οποία επιβάλλεται να παρακολουθήσετε. (Καθημερινά έως και 24 Φλεβάρη 2019, εκτός Δευτέρας).
Χρόνια πολλά, λοιπόν, στη “Θεατρική Διαδρομή” για τα 25 χρόνια που κλείνει φέτος. Διότι το Θέατρο, πέρα από τέχνη και βίωμα, είναι και δύναμη αμφισβήτησης και ανατροπής!

Share.