fbpx

Παρουσίαση της Σειράς βιβλίων του Ίψεν αύριο στο House by Phaos

0

ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΙΨΕΝ των εκδόσεων Θεοδόση Αγγ. Παπαδημητρόπουλου, θα παρουσιάσει αύριο, Τετάρτη 8 Μαΐου, στις 8 μ.μ. στον χώρο «House By Phaos» (Σφακτηρίας 18, Καλαμάτα), το Βιβλιοπωλείο του Λ. Μακρή.

Ο μεταφραστής-ηθοποιός θα μιλήσει για τον Ερρίκο Ίψεν και θα διαβαστούν επιλεγμένες σκηνές των έξι ως τώρα βιβλίων, απ’ τους ηθοποιούς Ιωάννα Γεωργακοπούλου και Λεωνίδα Βέλλη.

 

Ζώντας -πολεμάς με δαίμονες

στου νου και της καρδιάς το κάστρο.

Δημιουργώντας -καλείς ναρθεί

επάνω σου της Κρίσεως η Ημέρα.

Απ’ το ποίημα Ένας στίχος του Ερρίκου Ίψεν.

 

Τα βιβλία μεταφράστηκαν απ’ τα Νορβηγικά·  Ο τάφος του πολεμιστή, η Νόρμα κ’ Η νύχτα τ’ Αγιαννιού, για πρώτη φορά μάλιστα στην Ελληνική. Τα υπόλοιπα (Κατιλίνας, Η Λαίδη Ίνγκερ του Έστρωτ, Η αγριόπαπια) επίσης περιέχουν πρωτομεταφραζόμενο υλικό απ’ τις επιστολές, τις σημειώσεις, τη λυρική ποίηση του Ίψεν κ.λ. Σε όλα προτάσσεται κεφάλαιο για τη βιογραφία-εργογραφία του δημιουργού· συμπεριλαμβάνονται εξηγητικές-ερμηνευτικές υποσημειώσεις, στοιχεία για την παραστασιογραφία, την πρώτη έκδοση, ανάλυση του έργου και βιβλιογραφία. Η μορφή του βιβλίου εξυπηρετεί την απρόσκοπτη ανάγνωση. Επιδίωξη της σειράς είναι η έκδοση ολόκληρου του ιψενικού έργου. 

Η πρώτη παρουσίαση έγινε πέρυσι στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός της Αθήνας, παρουσία του Νορβηγού πρέσβυ και της διευθύντριας του Νορβηγικού Ινστιτούτου Αθηνών. Επ’ ευκαιρία του τελευταίου μεταφρασμένου έργου: Η Λαίδη Ίνγκερ του Έστρωτ, θα παρουσιαστεί ολόκληρη η σειρά στην πόλη της Καλάματας, για το κοινό του βιβλίου και του θεάτρου.

 Ο Ερρίκος Ίψεν (1828-1906), μετά τον Σαίξπηρ, αποτελεί τον πλέον πολυπαιγμένο νεώτερο δραματουργό. Θεωρείται απ’ τους κλασικούς του Παγκοσμίου Θεάτρου λόγω της τεχνικής του ικανότητας, όπως και της βαθύτατη και πολυδιάστασης ανάπτυξης κάθε θέματος. Η παραγωγή του εκτείνεται απ’ τον υψηλό ποιητικό λόγο (Κατιλίνας, Ο τάφος του πολεμιστή) ώς το ρεαλιστικό ιδίωμα (Η αγριόπαπια) που καθόρισε (και συνεχίζει να επηρεάζει) τη μετέπειτα εξέλιξη του θεατρικού και σεναριακού λόγου στη σκηνή και το παννί του κινηματογράφου, αντίστοιχα. Ο τρόπος του καταβυθίζεται κάποτε στα τραγικά αδιέξοδα των ανθρωπίνων (Η Λαίδη Ίνγκερ του Έστρωτ) κι άλλες φορές καταπιάνεται με τα κωμικά τους παράδοξα (Η νύχτα τ’ Αγιαννιού, Νόρμα). Μια φιλαλήθεια — μία πνευματική ειλικρίνεια — χαρακτηρίζει το μαχητικό κι άτεγκτο λόγο του που δεν αφήνει τίποτα ανεξέταστο.

Η παρουσία του στην Ελλάδα υπήρξε καταλυτική για τη διαμόρφωση της σύγχρονης σκηνής: Όλοι οι κομβικοί Έλληνες σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές έχουν αναμετρηθεί με τη δημιουργία του. Η πνευματική ζύμωση του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα που οδήγησε σιγά-σιγά τις κοινωνίες στις κατακτήσεις του 20ου, μα και στη συντριβή των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, προβάλλει ανάμεσα στις ατάκες και τους μονολόγους των σκηνικών του προσώπων. Καί, όπως γράφει ο ίδιος, σημείο εκκίνησης στάθηκε σχεδόν πάντα η Νορβηγία, το έτερο άκρο της Ευρώπης, που σε αρκετά σημεία μπορεί η Ιστορία της να σταθεί διδακτική και για την ελληνική πραγματικότητα…  

  • Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ
  • Ο Θεοδόσης Παπαδημητρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982. Διπλωματούχος Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών ΕΜΠ, δραματικής σχολής ΕΜΠΡΟΣ-Θεατροεργαστήριο (κρατικά αναγνωρισμένο διπλ.)· φοιτητής Κλασικής Φιλολογίας στο ΠΑΠΕΛ (Καλαμάτα)· μαθήματα αγωγής λόγου κι αρχαίας τραγωδίας απ’ το Γιάννη Ζημιανίτη. Δικά του θεατρικά έργα: Σινιόρε Μακιαβέλλι,.. γελάστε!, Αυτός που γύρευα, είμαι!.., Είδωλα, Το άρωμα του Έρωτα, Αμφιτρύων, Μακιαβέλλι, Προς εαυτούς, Ανδροδικία, Οι δολοφόνοι. Θεατρικές μεταφράσεις: Ερρίκου Ίψεν Κατιλίνας, Ο τάφος του πολεμιστή, Νόρμα ή ενός πολιτικού η αγάπη, Η νύχτα τ’ Αγιαννιού, Η Λαίδη Ίνγκερ του Έστρωτ, Πέερ Γκυντ, Ένας εχθρός του λαού, Η αγριόπαπια, Ο αρχιμάστορας Σόλνες, Ο μικρός Έγιολφ, Ιωάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν, Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί, Μπέρτολτ Μπρεχτ Ο βίος του Γαλιλέι. Δοκίμιο: Φάος ηελίοιο – Ήλιου φως – Για το τοπίο της Ιλιάδος. Άλλες μεταφράσεις: απ’ το λυρικό έργο του Ερ. Ίψεν, Άλφρεντ Τέννυσον Ενώχ Άρντεν, T. W. Rhys Davids Πρώιμος Βουδδισμός. Επιμέλεια της Γραμματικής Τέχνης του Διονυσίου Θρακός και της Γραμματικής του Μιχαήλ Ψελλού. Σκηνοθεσίες: Ο Ιάκωβος και ο αφέντης του, Σινιόρε Μακιαβέλλι,.. γελάστε!, Αυτός που γύρευα, είμαι!.., Ερείπια: Μνήμες της πέτρας, Ενώχ Άρντεν, Προς εαυτούς, Μακιαβέλλι. Υποκριτική: Μακιαβέλλι, Ενώχ Άρντεν, Ιστορίες του κ. Κόυνερ του Μπέρτολτ Μπρεχτ (σκηνοθεσία: Martin Scharnhorst), Ίων του Πλάτωνος (σκηνοθεσία: Νάνα Παπαδάκη), Ερείπια: Μνήμες της πέτρας, Τέσσερεις εικόνες της αγάπης του Λ. Μπέρφους (σκηνοθεσία: Martin Scharnhorst), Σταγόνες πάνω σε καυτές πέτρες του Ρ. Β. Φάσμπιντερ (σκηνοθεσία: Marlene Kaminsky), Συνένοχοι του Γ. Β. φον Γκαίτε (σκηνοθεσία: Martin Scharnhorst), Το διαολοθήλυκο του Κ. Σένχερρ (σκηνοθεσία: Martin Scharnhorst), Το άρωμα του Έρωτα (σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Πολιτάκης), Αμφιτρύων του Χ. φον Κλάιστ (σκηνοθεσία: Martin Scharnhorst), Αυτός που γύρευα,.. είμαι!, Σινιόρε Μακιαβέλλι,.. γελάστε!, Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι (σκηνοθεσία: Γιάννης Ζημιανίτης). Προσωπικό ιστολόγιο: Διέλευση (http://dieleusi.map-in-box.gr)
  • Ο Λεωνίδας Βελλής γεννήθηκε το 1991 στην Αθήνα. Μεγάλωσε και δραστηριοποιειται στην Καλαμάτα. Σπούδασε Νομικά στο Εθνικό Καποδιστριακο Πανεπιστήμιο Αθηνών και μιλάει 3 ξενες γλώσσες: Αγγλικά, Γερμανικά και Κινέζικα. Η πρώτη του επαφή με το θέατρο ήταν το 2015, λαμβάνοντας μέρος στην παράσταση Άνθρωπος 1 του σκηνοθέτη Γιώργου Λουρίδα, η οποία παρουσιάστηκε στο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ (Αθήνα). Έκτοτε, η ενασχόληση του με το θέατρο και τις τέχνες συνεχίζεται αδιάκοπα. Ως μέλος του Μεσσηνιακού Ερασιτεχνικού Θεάτρου αγάπησε το Θέατρο και την επίπονη αναζήτηση της αλήθειας του κάθε χαρακτήρα επί σκηνής. Τα τελευταία 4 χρόνια λαμβάνει μέρος ως ηθοποιός, καθώς και συνθέτει πρωτότυπη  μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Έχει συμμετάσχει σε 8 παραγωγές του Μ.Ε.Θ., όπου και έχει κληθεί να ενσαρκώσει χαρακτήρες τόσο από το λαϊκό θέατρο (Ρεμπέτικο, Κόμισσα της φάμπρικας, Λωξανδρα, Ωραία μου κυρία) όσο κι από το παγκόσμιο ρεπερτόριο (Ο επιστάτης, Γυαλινος κόσμος, Λεόντιος και Λένα, Αντιγόνη).
  • Η Ιωάννα Γεωργακοπούλου γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Οικονομικά· από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με το κλασσικό τραγούδι, το θέατρο και το μπαλέτο. Τα πρώτα της βήματα στο θέατρο έγιναν μες από τον θίασο Πλειάδες (Αθήνα). Από το 2012 ζει και εργάζεται μόνιμα στην Καλαμάτα, όπου υπήρξε μέλος του Μεσσηνιακού Ερασιτεχνικού Θεάτρου, ενώ την τελευταία διετία συνεργάζεται με την εταιρία καλλιτεχνικών παραγωγών Bold Productions. Επί επτά χρόνια είναι μέλος του Δ.Σ. του Πολιτιστικού Συλλόγου Αρχαίας Μεσσήνης απ’ όπου και κατάγεται· διετέλεσε πρόεδρος κατά τα έτη 2014-2018, οπότε κ’ εκπόνησε πολιτιστικό έργο.
Share.