Στόχοι και προοπτικές του Erasmus Project: «Καλλιεργώντας το αίσθημα του υπεύθυνου πολίτη στους μαθητές»

0

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΑΠΟ ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ, ΟΥΓΓΑΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΩΝΙΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΗΚΑΝ ΤΟ 10ο ΔΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ERASMUS-10o-DHMOTIKO-SXOLEIO

Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ του αισθήματος του ενεργού και υπεύθυνου πολίτη είναι σπουδαία υπόθεση και πρωτίστως αναπτύσσεται εντός της σχολικής αιθούσης. Σε αυτό προσδοκά το Erasmus Project «Καλλιεργώντας το αίσθημα του υπεύθυνου πολίτη στους μαθητές». Βασικός στόχος είναι η καλλιέργεια στους μαθητές του αισθήματος του υπεύθυνου και ενεργού πολίτη και να τους φέρει σε επαφή με ευρωπαϊκές αξίες και ιδανικά.

Στο πρόγραμμα «Παράθυρο στο Ευρωπαϊκό μας μέλλον», που αφορά την ενεργή συμμετοχή των σχολείων μέσα από καλές πρακτικές και συζητήσεις τις οποίες μεταφέρει στο σχολείο, στις σχολικές μονάδες και ακολούθως στη γειτονιά και στην ευρύτερη κοινωνία, συμμετέχουν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ουγγαρία και την Πολωνία. Μοναδική ελληνική συμμετοχή αυτή του 10ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας οι εκπαιδευτικοί του οποίου πιστεύουν στην εξωστρέφεια και στο «άνοιγμα» στο Ευρωπαϊκό μέλλον.

Στο πλαίσιο της 2ης διακρατικής συνάντησης που πραγματοποιείται 6 έως 9 Μαΐου στη χώρα μας, εκπαιδευτικοί από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ουγγαρία και την Πολωνία συμμετέχουν σε παρουσιάσεις project και άλλες δράσεις που γίνονται με τη ένθερμη συμμετοχή όλων των μαθητών. Χθες μαθητές της Δ΄ και ΣΤ΄ Τάξης παρουσίασαν ένα δικός τους ξεχωριστό project, ενώ ακολούθως οι φιλοξενούμενοι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν μέσα στις τάξεις, όπου δόθηκε η ευκαιρία να διαπιστώσουν διαφορές ή και ομοιότητες στον τρόπο διδασκαλίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό!

ERASMUS-10o-DHMOTIKO-SXOLEIO-(2)

Η ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ο διευθυντής του 10ου Δ.Σ. Καλαμάτας, Γιάννης Χριστόπουλος, καλωσόρισε τους εκπαιδευτικούς – συναδέλφους από το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ουγγαρία και την Πολωνία «Το σχολείο μας πιστεύει ότι η εξωστρέφεια είναι το μέλλον της εκπαίδευσης. Πιστεύουμε και θέλουμε τα σχολεία να φύγουν από την περιχαράκωση που υπάρχει μέχρι σήμερα, από το κλειστό αυτό εκπαιδευτικό σύστημα που δεν διευρύνει ορίζοντες, που καθηλώνει τους μαθητές, που τους βάζει σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο. Είναι ώρα, λοιπόν, να βγούμε στην δική μας κοινωνία αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία, την δική μας ευρωπαϊκή οικογένεια, την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι η δεύτερη συμμετοχή μας σε τέτοιο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Τον προηγούμενο μήνα φιλοξενούσαμε στα πλαίσια άλλου προγράμματος συναδέλφους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και βεβαίως θα υπάρχει συνέχεια καθώς έχουμε κάνει αιτήσεις συμμετοχής και σε ευρύτερα προγράμματα.»

Στη διάρκεια της πρώτης διακρατικής συνάντησης στο Ηνωμένο Βασίλειο, είχε δοθεί η ευκαιρία στους Έλληνες εκπαιδευτικούς να δουν πως μαθητές από διαφορετικές χώρες συνυπάρχουν στο ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα. «Η εμπειρία μας στην πρώτη διακρατική συνάντηση ήταν σε ένα διαφορετικό σχολείο, γιατί το μαθητικό δυναμικό αποτελείται από περίπου 10- 12 διαφορετικές χώρες, οπού οι Άγγλοι δεν είναι πρώτοι σε αριθμό, αλλά οι Ρουμάνοι! Οι εμπνευστές του προγράμματος συνάδελφοι εκπαιδευτικοί από το Ηνωμένο Βασίλειο, θα μας βοηθήσουν με την εμπειρία τους, γιατί στην πατρίδα μας συχνά συναντάμε σχολικές μονάδες με τέτοιες καταστάσεις στο μαθητικό δυναμικό. Είναι μια ξεχωριστή για εμάς ευκαιρία να δούμε πώς μπορούν και ενσωματώνουν στο εκπαιδευτικό τους σύστημα μαθητές από τόσο διαφορετικές χώρες!» τόνισε ο κ. Χριστόπουλος. Παράλληλα και ελέω του μεγαλύτερου αριθμού προσφύγων που δέχθηκε η χώρα μας, απ’ ότι τις άλλες τρεις συμμετέχουσες στο πρόγραμμα, η Ελλάδα έχει αναλάβει τον συγκεκριμένο τομέα και ήδη όπως είπε ο κ. Χριστόπουλος έχουν ξεκινήσει δράσεις σε συνεργασία με το Λιμεναρχείο, τις Κοινωνικές Δομές του Δήμου, με Μ.Κ.Ο., με τον Ερυθρό Σταυρό και όσους εμπλέκονται με Προσφυγικό.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Στη βιβλιοθήκη του 10ου ΔΣ Καλαμάτας οι συμμετέχοντες Έλληνες και ξένοι εκπαιδευτικοί στη 2η διακρατική συνάντηση παρουσίασαν χθες τους στόχους και τις προοπτικές του προγράμματος. Συντονίστρια για το 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας είναι η Μαίρη Παραρά, ενώ παρούσες ήταν και οι συντονίστριες εκπαιδευτικοί από την Πολωνία, την Ουγγαρία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η συντονίστρια και εκπαιδευτικός, Μαίρη Παραρά, εξήγησε ότι «Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι να καλλιεργήσει το αίσθημα του ενεργού και υπεύθυνου πολίτη στους μαθητές. Αφορμή για να συμμετέχουμε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν ένα προηγούμενο project όπου καθώς δείχναμε εικόνες στα παιδιά μας από σχολεία της Φιλανδίας και της Ισπανίας ενθουσιάζονταν και μας λέγανε πως ήθελαν κι εκείνα τέτοια σχολεία και τους απαντούσαμε πως πρέπει πρώτα οι ίδιοι να προσπαθήσουν να το αλλάξουν και να είναι ενεργοί πολίτες». Στο Πρόγραμμα συμμετέχουν ενεργά μαθητές και εκπαιδευτικοί «Υπάρχει σοβαρή αλληλεπίδραση. Οι μαθητές παρακολούθησαν παρουσιάσεις άλλων σχολείων και χωρών και χθες ήταν η σειρά μας να παρουσιάσουμε ένα θέμα που επικεντρώνεται στο προσφυγικό, στα ανθρώπινα δικαιώματα και στην παγκόσμια ειρήνη.»

Ο εκ των εμπνευστών του προγράμματος, Έλληνας εκπαιδευτικός σε Αγγλικό σχολείο, Γιάννης Ευθυμίου, εξήγησε ότι «Η βασική έμπνευση του συγκεκριμένου Erasmus, ήρθε από την Αγγλία και ξεκίνησε μετά από συζητήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από τη διεθνή βιβλιογραφία και μεταξύ άλλων σχολείων, για το πώς προωθείται το αίσθημα του ενεργού πολίτη, του παγκόσμιου πολίτη μέσω των σχολείων. Απ’ ότι έχει δείξει μέχρι στιγμής η βιβλιογραφία υπήρχε ένα κενό για το πως εμείς οι εκπαιδευτικοί – δάσκαλοι μπορούμε να το προωθήσουμε πολύ πιο ενεργά. Θεωρήσαμε ότι ήταν σημαντικό να συγκεντρωθούν εκπαιδευτικοί από διάφορες χώρες της Ευρώπης καθώς όλοι έχουμε σημαντικά κοινωνικά προβλήματα στις τοπικές μας κοινωνίες, στην Αγγλία έχουμε το Brexit, διάφορα προβλήματα με μετανάστες και στην Ελλάδα, και στην Ουγγαρία και στην Πολωνία και να δούμε πως μπορούμε να βοηθήσουν τους μαθητές είναι πιο ενεργοί σαν πολίτες.»

Η Wendy Keeney Wendy Keenly (μέλος διοικητικού προσωπικού και υπεύθυνη για την μετεκπαίδευση δασκάλων του Glebe Primary School) εξήγησε πως στους λόγους που επέλεξαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ήταν το γεγονός ότι πως το σχολείο τους που διαθέτει 700 μαθητές, είναι πολυπολιτισμικό και «Είμαστε ένα πολυπολιτισμικό σχολείο και θεωρήσαμε πως είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμάς να προετοιμάσουμε τους μαθητές μας ώστε να είναι έτοιμοι και ενεργοί πολίτες για το μέλλον. Δουλεύουμε με μαθητές 3 έως 11 χρονών στους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης και πώς μπορούν να προωθήσουμε το αίσθημα του ενεργού πολίτη. Το κάνουμε μέσω διαφόρων μαθημάτων, διαθεματικά, παρουσιάσεις και στο σχολείο στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους γονείς. Είναι πολύ σημαντικό που συνεργαζόμαστε με τα συγκεκριμένα 3 σχολεία, γιατί μαθαίνουμε και εμείς και έτσι μπορούμε να προωθήσουμε πιο ενεργά το πρόγραμμα.»

Ίδιες περιπτώσεις πολυπολιτισμικών σχολείων και κοινές πεποιθήσεις εξέφρασαν και οι εκπαιδευτικοί από την Ουγγαρία και την Πολωνία.

Μετά το πέρας του προγράμματος φιλοδοξείτε η δημιουργία ενός βιβλίου -οδηγό (handbook) για τους εκπαιδευτικούς με ενέργειες και project που μπορούν να χρησιμοποιούν ώστε να προωθήσουν πολύ πιο ενεργά το αίσθημα του ενεργού πολίτη. Επιθυμία είναι επίσης να σταλεί γράμμα από τους μαθητές όλων των σχολείων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο θα αναφέρεται στα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί και πιθανόν κάποιοι απ’ αυτούς να βρεθούν στην ΕΕ και να μιλήσουν για τις αλλαγές που πιστεύουν πως πρέπει να γίνουν στην τοπική και παγκόσμια κοινωνία.

Το πρόγραμμα συμπληρώνει ένα χρόνο φέτος, θα ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2020, έως τότε θα πραγματοποιηθούν τρεις ακόμη συναντήσεις, μια στη Βουδαπέστη (Οκτώβριος 2020), μια στην Πολωνία (Μάρτιος 2020) και η τελευταία στο Λονδίνο (Ιούνιο ή Ιούλιο 2020).

Σίσσυ Τριάντου
Share.