αλλα λογια
Του Θανάση Παντέ
ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ να γράφει ο Μαρής τα αστυνομικά του μυθιστορήματα, ήταν επόμενο να στήσει τη δράση των ιστοριών του στην Αθήνα που έτσι κι αλλιώς γνωρίζει καλά.
ΕΤΣΙ προέκυψε το θρυλικό πλέον μυθιστόρημά του «Έγκλημα στο Κολωνάκι» στο περιοδικό «Οικογένεια», για να ακολουθήσει ένα χρόνο μετά το «Έγκλημα στα παρασκήνια» στην εφημερίδα «Απογευματινή».
ΚΑΙ τα δύο μυθιστορήματα έγιναν ταινίες, το πρώτο από τον Τζανή Αλιφέρη το 1959 και το δεύτερο από το Ντίνο Κατσουρίδη το 1960, με ιδιαίτερη επιτυχία μάλιστα.
ΕΙΧΑ την τύχη να γνωρίσει και τους δύο σκηνοθέτες, πρώτα τον Κατσουρίδη αρχές δεκαετίας του ’90 και στα τέλη της, τον Αλιφέρη.
ΚΙ ΕΝΩ από τον Κατσουρίδη δύσκολα έπαιρνες κουβέντα λόγω της παροιμιώδους σεμνότητά τους, ο Αλιφέρης ήταν πολύ ομιλητικός και βέβαια δεν έκρυβε την ικανοποίησή του που αναγνωριζόταν ως ο πρώτος σκηνοθέτης που μετέφερε βιβλίο του Μαρή στον κινηματογράφο.
ΤΟΝ ΚΑΣΟΥΡΙΔΗ συναντούσα συχνά -πυκνά στα Εξάρχεια που ήταν το γραφείο του στην οδό Μεθώνης και ομολογώ πως οι απόψεις του για τον κινηματογράφο ήταν μπροστά απ’ την εποχή του.
ΟΠΩΣ όλοι οι καταξιωμένοι που έχουν ανάγκη ν’ αποδείξουν τίποτα, ήταν άνετος και ακομπλεξάριστος.
ΔΥΣΚΟΛΑ ωστόσο μιλούσε για τις επιτυχίες του αναφερόμενος στον εαυτό του ενώ προτιμούσε να αναφέρεται στους συνεργάτες του, με κορυφαίο βέβαια το μέγιστο Θανάση Βέγγο, με τον οποίο έχουν κάνει σπουδαίες ταινίες οι δυο τους.
ΤΟ «ΕΓΚΛΗΜΑ στα παρασκήνια», βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μαρή, με πρωταγωνιστές τον Αλεξανδράκη και τον Βανδή, είναι από τις καλύτερες ταινίες του Κατσουρίδη, σε σενάριο μάλιστα του ίδιου του Γιάννη Μαρή.
ΣΑΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ο Κατσουρίδης έχει αποδώσει εξαιρετικά την ατμόσφαιρα που ο Μαρής είχε δημιουργήσει στο βιβλίο του, γεγονός βέβαια που δεν πέρασε απαρατήρητο και μέχρι σήμερα η ταινία «βλέπεται» ευχάριστα, διατηρώντας την αρχική της φρεσκάδα.
Ο ΑΛΙΦΕΡΗΣ ήταν μία εντελώς διαφορετική περίπτωση δημιουργού, που δυστυχώς γι’ αυτόν παρ’ ότι γύρισε την πρώτη ελληνική αστυνομική ταινία βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα «Έγκλημα στο Κολωνάκι», δεν κατάφερε να επαναλάβει αντίστοιχη επιτυχία στα χρόνια που ακολούθησαν. ΑΤΟΝΗΣΕ άλλωστε και η συνεργασία του με τον Μαρή.
ΟΠΩΣ είχε προκαλέσει αίσθηση ως μυθιστόρημα, έτσι και ως ταινία το «Εγκλημα στο Κολωνάκι», προκάλεσε την ενδιαφέρον των θεατών χάρη στην εμπνευσμένη ατμόσφαιρα που δημιούργησε σκηνοθετικά ο Αλιφέρης, πολύ προχωρημένη για την εποχή εκείνη.
ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ του Μαρή πάντως ανέκαθεν προκαλούσαν το κινηματογραφικό και αργότερα τηλεοπτικό ενδιαφέρον, χάρη στις πλούσιες εναλλαγές εικόνων που έχουν οι ιστορίες που αφηγούνται που μεταφέρονται εύκολα στην οθόνη.
Ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΕΑΣ από τη δική του πλευρά, εξ αρχής έχει έντονη κινηματογραφικότητα στην αφήγησή του και άλλωστε δηλώνει λάτρης του κινηματογράφου.
Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ αφήγηση των ιστοριών του είναι ευδιάκριτη απ’ το πρώτο κιόλας βιβλίο του και συνεχίζεται σε όλα τα βιβλία που ακολούθησαν.
***
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ σημαντική για τον αστυνόμο Μπέκα που αναφέρεται σε βιβλίο του Μαρή.
Ο ΜΠΕΚΑΣ λοιπόν όταν συνταξιοδοτήθηκε δεν παρέδωσε το υπηρεσιακό του περίστροφο.
Ο ΑΣΤΡΙΝΟΣ, ο αστυνόμος ήρωας του Γιαννουλέα, έχει καιρό ακόμα να βγει στη σύνταξη και μένει να δούμε αν αυτός παραδώσει το περίστροφό του.
ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΜΕ ωστόσο τις επόμενες μέρες, αναφερόμενοι εκτενώς σε αυτές τις λεπτομέρειες.
ΚΑΛΗΜΕΡΑ και υγιαίνετε φίλτατοι αναγνώστε.
96 Συνολικές προβολές, 21 Σήμερα
Leave a Reply